لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید ملل متحد بر ضرورت سیستم فعال بانکی در افغانستان


دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدار با مقام‌های بانک مرکزی افغانستان بر ضرورت سیستم فعال بانکی در افغانستان تاکید کرده است.

بانک مرکزی افغانستان نا وقت روز چهارشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) گفت که در این نشست خانم لاینز تاکید کرده است که ملل متحد به کمک‌های نقدی‌اش به مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

خانم لاینز افزوده است که آنان تلاش دارند که با ادارات مختلف در مورد بهبود مراودات بانکی افغانستان گفتگو کنند، تا بتوانند به راحتی کمک‌های بشردوستانۀ خود را به مردم این کشور ادامه دهند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این مورد گفته است: "دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان به نقشی که یک سکتور فعال بانکی در کمک‌های بشردوستانه و توانایی افغان‌ها برای دسترسی به پول شان جهت تهیه غذا برای خانواده‌های خود و پیشبرد کسب و کار دارد، اشاره نمود."

در این دیدار محمد ادریس، سرپرست بانک مرکزی افغانستان ضمن قدردانی از کمک‌های بشردوستانۀ ملل متحد برای افغانستان، خواستار تداوم این کمک‌ها به مردم این کشور شده است. او گفته است که ملل متحد باید کمک‌های نقدی خود را از طریق "سکتور بانکی" انجام دهند.

بانک مرکزی افغانستان گفته است که خانم لاینز در دیدار با مقام‌های این بانک گفته است که ملل متحد در شش ماه گذشته دو میلیارد دالر به افغانستان کمک فراهم کرده است.

این در حالی است که سه روز پیش، یک بستۀ ۳۲ میلیون دالری از کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد به کابل رسید و به بانک بین‌المللی افغانستان تحویل داده شد.

بانک مرکزی افغانستان گفته است که با تشدید بحران بشری در افغانستان، این ۱۶مین بستۀ کمک‌های نقدی ملل متحد به این کشور است که برای جلوگیری از بحران بشری و کمک به نیازمندان صورت می‌گیرد.

پس از خروج نیروهای خارجی و ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کمک‌های‌ شان را به افغانستان قطع و بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرد.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر که حدود ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهد با سطح شدید گرسنگی روبرو بوده و نزدیک به نه میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG