لینک های دسترسی

Breaking News

بانک مرکزی افغانستان ۱۰ میلیون دالر را لیلام می‌کند 


بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که قرار است تا دو روز دیگر، ۱۰ میلیون دالر را از طریق داوطلبی به فروش برساند.

این بانک روز دوشنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) از بانک‌ها، شرکت‌های صرافی و خدمات پولی واجد شرایط خواسته است که در این داوطلبی اشتراک کنند.

بر اساس معلومات این بانک، قرار است این مقدار پول تا دو روز دیگر به لیلام گذاشته شود و بانک مرکزی افغانستان گفته است که برندگان این لیلام مکلف اند حسابات خود را تا پایان این هفته تصفیه کنند.

این بانک افزوده است: "در داوطلبی های لیلام اسعار تسویه قسمی معاملات مجاز نبوده و برنده گان لیلام پول قیمت ذمت شان را باید در یک مرتبه، به گونۀ نقد در مدت زمان معینه تحویل د افغانستان بانک نمایند."

در دوماه گذشته این دومین‌بار است که بانک مرکزی افغانستان برای حمایت از پول افغانی این مقدار دالر را برای بانک‌ها و صرافی‌ها به حراج می‌گذارد.

این در حالی است که در روزهای اخیر، ارزش دالر در برابر افغانی بار دیگر افزایش یافته و در حال حاضر یک دالر امریکایی به ۹۲.۲۴ افغانی تبادله می‌شود.

اخیراً انجمن صرافان سرای شهزادۀ گفت که به دلیل نبود دالر در بازارهای این کشور، ارزش پول افغانی در برابر ارز خارجی کاهش یافته بود.

با خروج قوای بین‌المللی و قطع فوری حمایت مالی خارجی به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور با سقوط مواجه شده است؛ انکشافی که سیستم‌بانکی این کشور را تحت فشار قرار داده است.

در حدود نه میلیارد دالر ذخیرهٔ بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های خارجی، به ویژه در ایالات متحده، راکد شده است. تقاضاهای زیادی برای رهایی این پول صورت گرفته است تا فشار‌های مالی که اقتصاد افغانستان را زیر فشار گرفته است، کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG