لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: پلان عملیات بر ضد طالبان در داخل پاکستان را نداریم


نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان برای سرکوب طالبان و دیگر گروه هایی که حملات را در افغانستان انجام می‌دهند، مرزهای بین المللی را عبور نخواهند کرد.

مایک اندروز، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفت "آشکارا بگویم، صلاحیت‌های نظامی ایالات متحده تنها در داخل مرز‌های افغانستان است. صلاحیت داخل شدن به پاکستان را نداریم. اگر چنین هم شود، در موارد استثنایی بوده و امر معمول نخواهد بود".

آقای اندروز گفته است که نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان به تمامیت ارضی پاکستان احترام گذاشته و هیچ تغییری در این موضع رونما نشده است.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده بر تقویت ظرفیت‌های محاربوی و کشفی در ساحات مرزی افغانستان با پاکستان برای محدود کردن فعالیت گروه‌های تندرو تاکید کرد.

آقای اندروز گفت که اگر گروه‌های تندرو در خاک پاکستان وجود داشته باشد، "این چیزی است که پاکستان باید آن را حل کند. اکنون ما بر افغانستان تمرکز داریم".

با اینحال، به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، واشنگتن از اسلام آباد می‌خواهد تا در ریشه کن کردن پناهگاه های طالبان و دیگر سازمان‌های دهشت افگن، گام‌های عملی بردارد، اقدامی که به باور وی برای حفظ امنیت نه تنها در افغانستان بلکه در خود پاکستان، هند و سرتاسر منطقه ممد واقع می‌شود.

در حالیکه سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده پلان عملیات نظامی بر ضد طالبان را در خاک پاکستان نفی کرده است، نظامیان امریکایی همواره با حملات هوایی طیاره‌های بدون سرنشین،هزاران دهشت افگن مظنون را در پاکستان از بین برده است.

بیت الله محسود، رهبر پیشین تحریک طالبان پاکستان، و ده ها تندرو دیگر آن گروه در حملۀ طیارۀ بی سرنشین امریکایی در وزیرستان کشته شد. ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان نیز در حملۀ طیارۀ بی سرنشین امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد.

همچنان، اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ القاعده، به تاریخ دوم می سال ۲۰۱۱ در عملیات سربازان ویژۀ امریکایی در شهر ایبت آباد در نزدیکی اسلام آباد پایتخت پاکستان کشته شد.

استراتیژی جدید حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، پاکستان را زیر فشار گرفته است تا بر ضد همه گروه های دهشت افگن مستقر در آن کشور به شمول شبکۀ حقانی اقدام جدی و یکسان کند.

با آنکه نزدیک به یک سال از تطبیق این استراتیژی می‌گذرد، به گفتۀ مقام‌های نظامی ایالات متحده، حکومت پاکستان تا کنون بر ضد این گروه ها اقدام بسنده نکرده است.

XS
SM
MD
LG