لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات دونالد ترمپ در بارهء افغانستان


دونالد ترمپ بارها گفته است که نیروهای امریکایی باید از افغانستان بیرون شوند
دونالد ترمپ بارها گفته است که نیروهای امریکایی باید از افغانستان بیرون شوند

دونالد ترمپ در انتخابات سه شنبه هشتم نوامبر ۲۰۱۶ به صفت ۴۵ مین رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا انتخاب شد و هیلری کلنتن رقیب دموکرات خود را شکست داد.

آقای ترمپ، نامزد جمهوریخواه و میلیاردر شناخته شدۀ امریکایی، در جریان سه مناظرۀ انتخاباتی با خانم کلنتن در مورد مشی خود در خصوص افغانستان کوچکترین اشارۀ نکرد، اما پیش از آن اظهاراتی در مورد افغانستان داشت.

دونالد ترمپ به تاریخ ۱۳ جون ۲۰۱۶ گفت که عمر متین، جوان ۲۹ سالۀ امریکایی افغان تبار و مهاجم گلوله باری مرگبار در اورلندو که سبب کشته شدن ۴۹ نفر و زخمی شدن ۵۳ نفر دیگر شد "افغان زاده شده بود."

آقای ترمپ که در گذشته نیز خواستار وضع محدودیت بر ورود پناهجویان مسلمان در ایالات متحده شده بود، برای توجیه این خواست خود تابعیت امریکایی متین را نادیده گرفته و بار دیگر خواستار انسداد مرزهای ایالات متحده به روی پناهجویان مسلمان شرق میانه شد.

این نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده گفت که متین از والدین افغان به دنیا آمده است که در سالهای ۱۹۸۰ به ایالات متحده آمده بودند. او با اشاره به رویداد اورلندو گفت " دیدگاه ها و ارزش‌های سرکوبگرانه در میان آنان (افغان‌ها) مشترک است."

آقای ترمپ ۲۹ اپریل به تلویزیون فاکس نیوز گفت "در افغانستان باقی خواهیم ماند زیرا در شرق میانه کشوری است که ما باید به آن می رفتیم و چون که [افغانستان] در جوار پاکستان قرار دارد، کشوریکه دارای اسلحۀ هسته یی است. به نظر من باید آنجا بمانیم و بیشترین تلاش را کنیم. حدود ۱۰ هزار سرباز امریکایی مستقر در افغانستان را در آنجا حفظ خواهیم کرد صرف به خاطر اینکه پاکستان مجهز با اسلحۀ هسته یی است، فکر نکنم جز این گزینۀ دیگری داشته باشیم".

اما در اوایل اکتوبر ۲۰۱۵، آقای ترمپ در صحبت با شبکۀ خبری سی ان ان گفت "تهاجم ایالات متحده به عراق اشتباه بود. من هرگز نگفته ام که تهاجم ما به افغانستان اشتباه بوده است...افغانستان همسایۀ پاکستان است و باید مواظب اسلحۀ هسته یی پاکستان بود."

آقای ترمپ به تاریخ چهارم اپریل ۲۰۱۱ در صحبت با شبکۀ مشهور تلویزیونی فاکس ایالات متحده در مورد افغانستان صحبت کرد.

از آقای ترمپ پرسیده شد که آیا طرفدار خروج تمام قوای امریکایی از افغانستان است یا خیر؟ اقدامی که به باور مجری این شبکه، احتمالاً زمینۀ برگشت طالبان را به قدرت مهیا خواهد کرد.

آقای ترمپ گفت "فکر نکنم که افغانستان مشکل بزرگتر از پاکستان باشد. همه به من می گویند که آنان [طالبان] در پاکستان اند نه افغانستان. اگر اسامه بن لادن در پاکستان است، چرا ما سالانه صد ها میلیون دالر به آن کشور می دهیم ... اگر من باشم برایشان می گویم که برایتان پول داده نمی شود. ما اسامه بن لادن را می خواهیم. اگر اسامه بن لادن را به ما ندهید برایتان میلیاردها دالر نخواهیم داد."

دونالد ترمپ در این مصاحبه در پاسخ به پرسشهای پیهم خبرنگار فاکس نیوز گفت که نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد زیرا به گفتۀ وی طالبان از پاکستان به افغانستان می آیند.

با اشاره به سوزانیدن مکاتب و تخریب جاده ها توسط طالبان در افغانستان که بیشتر آن از مساعدت های مالی امریکا اعمار می شود، آقای ترمپ گفت که کاهش هزینۀ جنگ افغانستان می تواند سبب آبادی بیشتر امریکا شود.

آقای ترمپ همچنان در ۱۳ مارچ ۲۰۱۲ افغانستان را یک "فاجعۀ کامل" خوانده و با انتقاد از رهبران سیاسی ایالات متحده باز هم تاکید کرد که هزینۀ تمویل جنگ در افغانستان باید صرف بازسازی و نوسازی مکاتب، شاهراه ها و سایر زیربناها در ایالات متحده شود.

به همین سان اقای ترمپ به تاریخ ۱۱ جنوری ۲۰۱۳ در صفحۀ تویتر خود نوشت "بیایید از افغانستان بیرون شویم. سربازان ما توسط افغانهایی کشته می شوند که ما خود آنان را آموزش می دهیم. ما پول خود را در آنجا ضایع می کنیم. بی معناست! ایالات متحده امریکا را بازسازی کنیم."

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG