لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نرخ تیل؛ بایسکل‌ساز لبنانی موتر برقی ساخت


در پی بلند رفتن نرخ تیل در لبنان، یک بایسکل‌ساز لبنانی ابتکار به خرج داده و موتر تیلی خود را به موتر برقی تبدیل کرده است که با انرژی آفتاب حرکت می‌کند.

احمد الصفدی، که ۳۱ سال عمر دارد، سال گذشته به دلیل افزایش نرخ تیل موتر به این فکر افتاد تا بدون مصرف تیل از موترش به عنوان وسیلۀ نقلیه برای رفتن به محل کار استفاده کند.

با آغاز رکود اقتصادی در لبنان در سال ۲۰۱۹ قیمت تیل بسیار بلند رفت و۲۰ برابر شد.

صفدی در ابتدا با استفاده از بتری‌های موترسایکل، موترش را برقی ساخت.
صفدی در ابتدا با استفاده از بتری‌های موترسایکل، موترش را برقی ساخت.

در عین زمان کار ترمیم بایسکل در ورکشاپ کوچک صفدی که در شهر بندری صیدون در جنوب لبنان موقعیت دارد، کاهش یافته بود چون بیشتر مردم به مصارف بسیار ضروری زندگی روزمرۀ شان توجه داشتند.

صفدی که پدر دو فرزند است، تصمیم گرفت که موتر خود را به وسیلۀ نقلیۀ برقی مبدل کند که با انرژی خورشید حرکت کند و از این طریق از کم از کم ۳۰۰ روز آفتابی در یک سال در لبنان مستفید شود.

او گفت که با استفاده از بطری‌های موترسایکل، موترش را برقی ساخت. اما به دلیل اینکه جریان برق همواره در لبنان نوبتی بوده و دایم قطع و وصل می‌شود، این گزینۀ نهایی نبود.

صفدی هم از پول تیل و هم از محصول برق صرفه جویی می‌کند زیرا اکثر وسایل کارش را با برق تولید شده از انرژی خورشید فعال نگه می‌دارد
صفدی هم از پول تیل و هم از محصول برق صرفه جویی می‌کند زیرا اکثر وسایل کارش را با برق تولید شده از انرژی خورشید فعال نگه می‌دارد

این میخانیک لبنانی گفت: "من سیستم صفحۀ تولید برق خورشیدی را نصب کردم تا در صورت تمام شدن چارج بطری‌ها به من کمک کند. بنابراین در حین رانندگی می‌توانم بطری را چارج کنم و مسافت بیشتر را بپیمایم. هم چنان وقتی به رانندگی در مسافت طولانی نیاز باشد می‌توانم بطری های بزرگتری را نصب کنم."

این صفحه تولید برق خورشیدی هم به منظور به حرکت در آوردن موتر کار می‌کند و هم از آن در صورت قطع نوبتی برق به عنوان دستگاه مولد سیار برق استفاده می‌شود.

این میخانیک لبنانی اکنون لوازم برقی خود را، از یخچال گرفته تا دیگر وسایل، با استفاده از برق تولید شده از انرژی خورشید فعال نگه‌ می‌دارد که هم در محصول برق صرفه‌جویی شده و هم در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای که سبب گرم شدن جو زمین و در نهایت تغییرات اقلیمی می‌شود، سهمی را ادا می‌کند.

XS
SM
MD
LG