لینک های دسترسی

Breaking News

میلیون‌ها دالر مخدرات قاچاق شده از افغانستان در اندونیزیا ضبط شد


methamphetamine
methamphetamine

پولیس اندونیزیا گفته است که یک حلقۀ قاچاق مواد مخدر را دستگیر کرده است که ۲.۵ تن مواد مخدر متامفتامین را که ارزش آن ۸۲ میلیون دالر است، از افغانستان به آن کشور قاچاق کرده بودند.

در عملیات پولیس برای دستگیری این حلقۀ قاچاق که هفتۀ گذشته در ولایت آچه و جاکارتا، پایتخت اندونیزیا انجام شده است، یک مظنون اندونیزیایی کشته و ۱۷ نفر دیگر به شمول یک شهروند نایجریا دستگیر شده اند.

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از مقام‌های پولیس اندونیزیا گزارش داده است که مخدرات در داخل قوطی‌های مواد غذایی بسته بندی شده و در قایق‌ها و یک انبار پنهان شده بود.

مقام‌های اندونیزیایی روز چهارشنبه ۲۸ اپریل (هشت ثور) در یک کنفرانس خبری در جاکارتا این محمولۀ مواد مخدر را به خبرنگاران نمایش دادند.

پولیس گفته است که شماری از کسانیکه قبلاً به خاطر ارتکاب جرایم مرتبط با قاچاق مخدرات زندانی بودند، از داخل زندان این حلقۀ قاچاق را رهبری می‌کردند.

اندونیزیا در سال‌های اخیر به مقصد عمدۀ پخش و مسیر ترانزیت قاچاقبران بین‌المللی مبدل شده است.

در سال ۲۰۱۸ نیز پولیس اندونیزیا در دو عملیات جداگانه حدود سه تن متامفتامین را که از تایوان به آن کشور قاچاق شده بود، کشف و ضبط کردند.

چند روز پیش، ۱۳ قاچاقبر مخدرات به شمول یک ایرانی و یک پاکستان به جرم قاچاق ۴۰۰ کیلوگرام متامفتامین به اندونیزیا، به اعدام محکوم شدند.

بر اساس قوانین سختگیرانۀ مبارزه با قاچاق مخدرات در اندونیزیا، چندین قاچاقبر خارجی و اندونیزیایی که از سوی پولیس آن کشور بازداشت و از سوی محکمه به مرگ محکوم شده بودند، در چند سال اخیر اعدام شده اند.

متامفتامین چیست؟

متامفتامین که در بازار سیاه بین معتادان و قاچاقبران مواد مخدر به نام "شیشه" نیز مشهور است، نوعی مادۀ کیمیایی بسیار قوی و به شدت اعتیاد آور است.

متامفتامین یا مت که تاثیرات زیانبار و ماندگاری را بر سیستم عصب مرکزی برجا می‌گذارد، شکل کرستلی یخ مانند یا شیشه مانند را داشته و به سادگی به پودر قابل حل در آب و الکول مبدل شده می‌تواند.

مطالعات نشان داده است که مصرف متامفتامین سبب پارانویا (کج پنداری یا بدگمانی)، برسام بینایی و شنوایی و توهم در نزد شخص می شود.

بر اساس تحقیقات انستیتیوت ملی مبارزه با سو استفادۀ دوایی ایالات متحده، کسانیکه به گونۀ دوامدار متامفتامین مصرف می‌کنند، اضطراب، گیجی و بدخلقی و سلوک خشن را نیز تجربه می‌کنند.

مطالعات انستیتیوت ملی مبارزه با سو استفادۀ دوایی ایالات متحده نشان داده است که مصرف دوامدار متامفتامین سبب تغییر ساختار و شکل و وظیفۀ بخش‌هایی از دماغ شده است که با کنترول احساسات و حافظه سروکار دارد. این تغییرات سبب مشکلات عاطفی و شناختی در نزد فرد می‌شود.

همچنان، مصرف دوامدار متامفتامین سبب کاهش شدید وزن، فاسد شدن دندان‌ها و حتا ریختن دندان، زخم ها و تخریش جلدی می‌شود.

مت سبب افزایش فعالیت شخص مصرف کننده شده و منجر به پرگویی، کاهش اشتها و ایجاد حس سرخوشی در نزد فرد می‌شود.

متامفتامین در قرن ۲۰ به گونۀ صنعتی از امفتامین استحصال شد و در ابتدا به صفت دوای ضد احتقان بینی و برانش‌ها کار گرفته می‌شد.

با اینحال، متآمفتامین در شماری از کشورها کاربرد طبی داشته و برای درمان افراد مبتلا به اختلال توجه و تشوش فرط فعالیت گاه‌گاهی، اما با دوز بسیار کم، کار گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG