لینک های دسترسی

Breaking News

وین: امریکا درپی جلب حمایت منطقه به صلح افغانستان است 


برگزاری نشست‌ها در رابطه به صلح افغانستان در روسیه و ترکیه، در حقیقت تلاشی برای جلب حمایت کشورهای قدرتمند منطقه از روند صلح افغانستان است.

ایرل و‌ین، دپلومات امریکایی و معاون پیشین سفیر امریکا در کابل به صدای امریکا گفت که امریکا قصد دارد تا کشورهایی مانند هند، روسیه و چین نقش حمایوی بیشتری در روند صلح افغانستان داشته باشند.

آقای و‌ین گفت: "فکر می‌کنم فرصتی برای همه وجود دارد؛ برای روسیه، چین، هند، و حتی برای ایران."

او افزود: "یکی از جوانبی که امریکا روی آن تمرکز دارد این است که نقش همه (کشورها)، به شمول روسیه و چین را در حمایت از ایجاد فضایی برای گفتگو و حرکت به سوی مذاکرات جدی و پایدار صلح، جلب کنیم."

این در حالی است که آمادگی‌ها برای برگزاری دو نشست جداگانه در مورد صلح افغانستان، یکی در روسیه و دیگری در ترکیه، جریان دارد.

در نشست روسیه که قرار است به تاریخ ۱۸ ماه مارچ (۲۸ حوت) برگزار شود، نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان، علاوه بر نمایندگانی از کشورهای منطقه و امریکا حضور خواهند داشت.

مذاکرات دشوار

آقای و‌ین باور دارد که برگزاری چنین نشست‌ها، هرچند گامی به جلو خواهد بود، اما برای رسیدن به توافق همه‌جانبه با طالبان، هنوز راه درازی باقیست.

او افزود:‌ "قرار نیست این (نشست‌ها) همه چیز را میان طالبان، دولت و سایرین حل کند. هنوز مذاکرات دشواری در پیش‌رو است چون می‌دانیم که فاصله‌های بزرگی وجود دارد."

با آنهم آقای وین گفت که رسیدن به یک تفاهم روی برخی اصول کلیدی، آن‌هم در برابر تمام جهان و جامعه بین‌المللی، کمک بزرگی به روند صلح افغانستان خواهد بود.

از حدود یک سالی که مذاکرات صلح با طالبان در قطر آغاز شده، خشونت‌ها در این کشور روبه افزایش نهاده است؛ خشونت‌هایی که به گفتهٔ آقای وین در افغانستان به گونهٔ گسترده هراس آفریده است.

گروه طالبان تا حال در برابر فشارهای بین المللی برای کاهش خشونت در افغانستان مقاومت کرده و هرگونه آتش‌بس را برای بعد از رسیدن به توافق صلح واگذار کرده اند.

مقامات امریکایی هشدار داده اند که اگر جناح‌های درگیر در افغانستان به زودی در رابطه به صلح به توافقی دست نیابند، امکان دارد خشونت‌ها در این کشور بیش از این تشدید شود.

XS
SM
MD
LG