لینک های دسترسی

Breaking News

میزبانی گفتگوهای صلح محور بحث مقام‌های افغان و ترکیه


وزیر خارجۀ افغانستان در یک مکالمۀ تلیفونی با همتای ترکی‌اش از آمادگی‌ها برای "برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح افغانستان" در انقره قدردانی کرده است.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز ۱۴ مارچ (۲۴ حوت) در خبرنامه‌ای گفت که در این گفتگوی تلیفونی، حنیف اتمر بر افزایش تماس‌ها، و مشورت‌ها در مورد اهداف، دستور کار، شرکت‌کنندگان و نتایج نشست صلح که قرار است در ماه اپریل در انقره برگزار شود، تاکید کرد.

آقای اتمر همچنان گفته است: "انتظار می‌رود نشست ترکیه گامی به جلو در راستای تامین آتش‌بس و دستیابی به راه حل سیاسی مطابق به خواست و ارادهٔ مردم افغانستان باشد."

قرار است تا اخیر ماه جاری نشست کشورهای قلب‌آسیا در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان نیز برگزار شود. وزیر خارجۀ افغانستان گفته است که این نشست فرصت خوب برای مشوره و آمادگی‌های بیشتر برای دور بعدی مذاکرات در ترکیه خواهد بود.

در خبرنامه به نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجهٔ ترکیه آمده است: "نشست ترکیه جایگزین نه، بلکه متمم روند صلح دوحه خواهد بود...اکثر طرف‌های ذیدخل برای اشتراک در کنفرانس ترکیه ابراز آمادگی نموده اند."

آقای اوغلو همچنان گفته است کشورش آماده است در نشست‌های سه جانبه افغانستان، ایران و پاکستان اشتراک کند.

وزیر خارجهٔ ترکیه قبلاً گفته بود که کشورش برای این مذاکرات که در ماه اپریل راه اندازی خواهد شد، آمادگی می‌گیرد.

قرار است روسیه نیز به تاریخ ۱۸ مارچ نشستی را پیرامون روند صلح افغانستان برگزار کند.

این در حالی است که روز گذشته مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت در صورتی که نمایندگان طالبان از قطر در این نشست‌ها اشتراک کنند، حکومت افغانستان نیز هیات‌ مذاکراتی خود را برای حضور در نشست مسکو و انقره خواهد فرستاد.

XS
SM
MD
LG