لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان و گروه طالبان در نشست مسکو اشتراک می‌کنند 


پس از آن که حکومت افغانستان از اشتراک در کنفرانس مسکو پیرامون صلح افغانستان اعلام آمادگی کرد، گروه طالبان نیز امروز ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) اعلام کرد که یک هیات ۱​۰ نفری را برای اشتراک در این نشست خواهد فرستاد.

خبرگزاری رویترز به نقل از محمد نعیم، یکی از سخنگویان گروه طالبان گزارش کرده که گفته است ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در راس این هیات قرار خواهد داشت.

یک منبع نزدیک به شورای عالی مصالحهٔ ملی بدون ذکر نامش به صدای امریکا گفت که قرار است عبدالله عبدالله، رییس این شورا در نشست مسکو اشتراک کند.

با آنهم این شورا رسماً اشتراک آقای عبدالله را تایید یا رد نکرده است.

پیش از این، حمدالله محب،‌ مشاور شورای امنیت ملی افغانستان روز شنبه به خبرنگاران در کابل گفته بود که پس از معلوم شدن سطح اشتراک نمایندگان سایر کشورها و گروه طالبان، حکومت افغانستان نیز هیات خود را مشخص خواهد کرد.

در این نشست که قرار است به تاریخ ۱۸ ماه مارچ (۲۸ حوت) در روسیه برگزار شود، علاوه بر حکومت افغانستان و طالبان، نمایندگان کشورهای منطقه و امریکا نیز حضور خواهند داشت.

این نشست، تلاشی برای تسریع روند گفتگوهای صلح افغانستان قلمداد می‌شود که از حدود یک سال گذشته در قطر آغاز شده است.

علاوه بر این، قرار است نشست دیگری نیز در ماه اپریل در ترکیه برگزار شود که به گفتهٔ مقامات ترکیه، متمم مذاکرات صلح دوحه خواهد بود.

این در حالی است که واشنگتن تلاش‌هایش برای پیشرفت روند صلح افغانستان را تشدید بخشیده و در این خصوص، زلمی خلیلزاد نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان سفر‌هایش را به منطقه آغاز کرده است.

در سلسلهٔ این سفر‌ها، آقای خلیلزاد امروز با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان به گونهٔ جداگانه در کابل دیدار کرده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای خلیلزاد در مورد "سفرها و فعالیت‌های اخیر" خود به آقای غنی اطلاعات داده، اما جزییات بیشتری در این رابطه ارایه نشده است.

شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان گفته است که در دیدار با آقای خلیلزاد در مورد تصامیم اجلاس اخیر کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌‌ی ملی، کنفرانس مسکو و ترکیه، مذاکرات دوحه، تسریع روند مذاکرات و کاهش خشونت ها صحبت صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG