لینک های دسترسی

Breaking News

به آسیب دیدگان زلزلهٔ‌ افغانستان برنامهٔ کمک‌های اضطراری آماده شده است- اوچا


دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که برای رسیدگی به زلزله‌زدگان در افغانستان، برنامۀ کمک های اضطراری سه ماهه را آماده کرده و کار روی برنامه دراز مدت برای آنان نیز جریان دارد.

براساس آمار نشر شده از سوی سازمان‌های خیریۀ بین المللی و مقامات محلی، در زلزلۀ اول سرطان بر علاوهٔ کشته و زخمی شدن هزاران نفر، در حدود ۳۰۰۰ منزل مسکونی در ولایت های پکتیکا و خوست ویران شده است.

مسوولان اوچا افزوده اند که ناظران این سازمان به ساحات آسیب دیده رفته و نیازمندی ها را از نزدیک ارزیابی می‌کنند.

ایزابیلا موسارد، مسول هماهنگی امور بشری سازمان ملل، گفت: "برنامه سه ماهه یک کمک اضطراری است. اما بدون شک که دیگر اداره ‌های تخصصی و سازمان‌های غیردولتی به دنبال برنامه طولانی‌ تری اند."

بیشترین خسارات زلزله در ولسوالی‌های گیان و برمل ولایت پکتیکا و ولسوالی سپیره در ولایت خوست وارد شده است.

تعداد زیادی از بازماندگان زلزله در این ولسوالی‌ها در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند و نگران وضعیت شان در ماه‌های آینده اند،‌ زمانی که هوا سرد می‌شود. آن‌ها امیدوار اند که کمک‌ها پیش از سرد شدن هوا و به موقع به آنان برسد تا خانه‌ها را بازسازی کرده و زندگی خود را از سر بگیرند.

برای کمک‌ با زلزله‌زدگان در شرق افغانستان، شماری از نهاد های خیریهٔ ملی و بین المللی نیز در کنار کشورهای همسایه افغانستان وارد اقدام شده اند.

مقامات هندی می‌گویند که در ادامۀ کمک های بشری آن کشور، موترهای حامل ۲۵۰۰ تن گندم از شهر عطاری در شمال هند روز شنبه (۱۱ سرطان) به سوی افغانستان حرکت کرده است.

بالبیر سینگ منجیت، کمشنر گمرک در شهر عطاری، گفته است: "این۱۵مین محموله گندم است که به افغانستان می فرستیم. با ارسال این محموله، تا کنون به صورت مجموعی ۳۶۰۰۰ تن گندم به افغانستان ارسال شده است. حالا از ۵۰ هزار تنی که قرار است ارسال کنیم، ۱۴ هزار تن باقی می ماند. ۱۲ جولای به عنوان آخرین تاریخ حرکت در نظر گرفته شده است. امیدواریم تمام محموله ها قبل از آن ارسال شود."

این در حالی است که حکومت طالبان از جامعۀ بین المللی خواهان کمک های بیشتر برای زلزله‌شدگان شده است.

زلزله‌ای به شدت ۵.۹ درجه به حساب ریکتر اوایل صبح چهار شنبه (اول سرطان) ولایات شرق افغانستان را تکان داد.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته است که تازه ترین آمار به دست آمده نشان می‌دهد که در این زلزله ۱۰۰۶ نفر جان باخته و ۳۰۰۶ تن دیگر زخم برداشتند.

XS
SM
MD
LG