لینک های دسترسی

Breaking News

موسسۀ خیریۀ امریکایی به زلزله‌زدگان افغانستان بیش از ۱۰۰ هزار دالر جمع‌آوری کرد


یک موسسۀ خیریۀ اسلامی در ایالات متحده مبلغ بیش از ۱۰۰ هزار دالر امریکایی را برای کمک به افراد آسیب دیده در زلزلۀ هفتۀ گذشته در افغانستان جمع آوری کرده است.

به دنبال زلزلۀ اخیر در ولایت‌های پکتیکا و خوست در افغانستان، موسسۀ امداد اسلامی ایالات متحده (Islamic Relief USA) به سرعت تمرکز اين نهاد را بر جمع آوری کمک به بازماندگان این زلزله معطوف کرد.

محمد نیاز، مسوول جمع آوری اعانه در این نهاد خیریه گفت: "هر زمانی که ما از جامعه اسلامى خود درخواست كمك می كنيم، آنها پاسخ می‌دهند. هميشه جایی براى حمایت وجود دارد و آنها هرگز ما را ناامید نمی‌کنند. آنها هرگز افرادی را که ما به آنها خدمت می‌کنیم ناامید نمی‌کنند. بنابراین امروز بیش از ۱۰۰ هزار دالر از يك گروه صد نفرى جمع آورى کردیم."

اولا سوبه، يكى از اعانه دهندگان که از بیش از ۳۰ سال به اینسو در ایالات متحده زندگی می‌کند، کمک به نیازمندان را عمل نیک خواند.

خانم سوبه گفت: "پس از دیدن خبرهای زلزلۀ ویرانگر در افغانستان و دیدن کودکان یتیم تصميم گرفتم امشب در ضيافت جمع آوری کمک‌های مالی به افغانستان اشتراك كنم چرا كه واقعاً چیزی را در قلبم نزدیک و عزيز احساس کردم. افغانستان کشور جنگ‌زده است. مردم در حال مبارزه اند و به عنوان کسی که در اینجا بسیار زندگى با برکت دارم و با آرامش در این کشور زندگی می‌كنم از هر طریقی که می‌‌توانم از آنها حمایت خواهم كرد. این کمترین کاری بود که می‌‌توانستم انجام دهم که به اینجا بیایم و کمک مالی کنم."

همایون جمالی یک تن از مهاجرین افغان ساکن ایالات متحده و یکی از مسوولان موسسه امداد اسلامی ایالات متحده امریکا می‌گوید که جمع‌آوری کمک‌های مالی تنها بخشی از چالش است، زیرا ایالات متحده محدودیت هایی را بر ارسال پول به افغانستان وضع كرده است.

آقای جمالی گفت: "زمانی که ايالات متحده نیروهای خود را از افغانستان بیرون کشید، محدودیت هایی را بر بانک‌داری و سایر معاملات تجارتی در افغانستان وضع كرد. تا حدی که، تا همین اواخر، یک خانواده می توانست از حساب بانکی خود و یا از پولی که از سوی بستگان شان در ایالات متحده، کانادا و کشورهای دیگر به آنها فرستاده می‌شود، روزانه فقط ۱۰۰ دالر برداشت کنند."

پس از زلزلۀ مرگبار اخیر، حکومت طالبان یکبار دیگر از ایالات متحده خواست تا سرمایه‌های آن کشور را که در ایالات متحده راکد شده است، آزاد کرده و تحریم‌های مالی را برای بهبود رسیدگی به وضعيت زلزله‌زدگان لغو کند.

کرين ژان پیر، سخنگوی قصر سفید روز شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در تلاش است به سوالات پیچیده در مورد استفاده از این سرمایه‌ها پاسخ دهد. او گفت که واشنگتن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که کمک‌ها به نفع مردم افغانستان استفاده شود، نه به نفع طالبان.

وزیر خارجهٔ امریکا امروز ۲۸ جون (هفتم سرطان) گفت که ایالات متحده با زلزله‌زدگان در افغانستان در حدود ۵۵ میلیون دالر کمک می‌کند.

انتونی بلینکن در یک اعلامیهٔ که از سوی وزارت خارجهٔ امریکا نشر شد گفته است که این کمک‌های اضافی از طریق ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (USAID) با افرادی صورت خواهد گرفت که در زلزلهٔ هفتهٔ گذشته بیشترین آسیب را دیده اند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا هفتهٔ گذشته به ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی و سایر شرکای حکومت فدرال هدایت داد تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده برای کمک‌ با آسیب دیدگان این آفت طبیعی در افغانستان را ارزیابی کنند.

بر اساس تازه ترین معلومات سازمان جهانی صحت، در زلزلهٔ هفتهٔ گذشته در ولایات خوست و پکتیکا ۱۰۳۶ نفر جان باخته و ۲۹۴۹ نفر زخمی شدند. این آفت طبیعی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانواده را بی سرپناه کرده است.

XS
SM
MD
LG