لینک های دسترسی

Breaking News

ایبولا تا اروپا گسترش یافت


یک پرستار هسپانیایی که اسم اش تاکنون افشا نگردیده و وضعیت صحی اش بهتر خوانده شده است، امروز سه شنبه در هسپانیه از شفاخانه الکورکان به شفاخانه کارلوز مادرید منتقل شد.

این پرستار دو تن از مبلغین مذهبی هسپانیایی مبتلا به مرض ایبولا را که بعداً جان های شانرا از دست دادند، پرستاری کرده بود.

مقامات صحی هسپانیه امروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مادرید گفتند که شوهر این پرستار هسپانیایی و دو تن دیگر که تا هنوز علایم بیماری را ندارند نیز تحت نظارت شدید در شفاخانه به سر میبرند.

این اولین قضیه این مرض کشنده در بیرون از دایرۀ گسترش آن در غرب افریقا است. مبتلا شدن این پرستار به این بیماری بیانگر خطراتیست که نه تنها کارمندان صحی در کلنیک ها در غرب افریقا را تهدید میکند بلکه در مراکز صحی پیشرفته در اروپا و امریکا نیز کارمندان به آن روبرو هستند.

این در حالیست که رئیس جمهور ایالات متحدهء امریکا می گوید، که جامعهء بین المللی در جهت مبارزه علیه بیماری ایبولا در غرب افریقا به طور کافی تلاش نکرده است. بارک اوباما شیوع بیماری ایبولا را همچنان یک موضوع مهم امنیت ملی امریکا خواند.

رئیس جمهور اوباما میگوید که حکومتش برای جلوگیری از شیوع ویروس ایبولا در ایالات متحده امریکا اقدامات تازه را روی دست میگیرد.

آقای اوباما در جریان دیدارش با تیم امنیت ملی به روز دوشنبه اذعان داشت که مقامات روی اقدامات تجسسی بیشتر مسافران پرواز های بین المللی به غرب افریقا و ایالات متحده امریکا کار میکنند.

اقدامات بیشتر تجسسی

نخستین مورد بیماری ایبولا هفتهء گذشته در شهر دالس ایالات متحدهء امریکا تشخیص شد. بارک اوباما به تیم امنیت ملی کشورش گفت "هر چند ما از انچه در دالس اتفاق افتاد، یک اندازه تجارب را اموختیم. ما در این مورد کمتر کنجایش اشتباه را داریم. روند و اقدامات پیشگیرانه روی دست گرفته شده باید دنبال شود. یکی از مسایلی که امروز ما روی ان بحث کردیم این بود که اطمینان حاصل کنیم این سخن را در اطراف شفاخانه ها، کلنیک ها و هر انجایکه یک بیمار برای اولین بار به کارمند صحی مراجعه میکند پخش کنیم که این پرتوکول را عملی کند و اقدامات را به شدت دنبال کند."

آقای اوباما گفت که چانس شیوع ایبولا در ایالات متحده بسیار اندک است اما وی اضآفه کرد که کشورهای بزرگ در برابر این ویروس تلاش های تهاجمی کافی انجام نداده است.

او در ادامه صحبت هایش گفت "به شما صادقانه بگویم، هر چند علاقه زیاد از سوی جامعه بین المللی دیده شده است اما تاکنون سایر کشورها انچاننیکه لازم است در این بخش به شدت کار نکرده اند. "

در عین زمان یک خبرنگار امریکا که در لایبریا به بیماری ایبولا متبلا گردیده بود برای تداوی به ایالات متحده منتقل شد.

ویروس ایبولا تنها از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن شخص بیمار منجمله عرق انتقال میکند. این بیماری کشنده از اغاز سال گذشته تا کنون در افریقای غربی جان بیش از ٣٥٠٠ تن را گرفته است. گینی، لایبریا و سیرالیون از جمله کشورهای اند که از ویروس به شدت اسیب دیده است.

XS
SM
MD
LG