لینک های دسترسی

Breaking News

السیسی:‌ حالت اضطراری در مصر تمدید نخواهد شد


عبدالفتاح السیسی،‌ رییس جمهور مصر، روز دوشنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) گفت که پس از چندین سال، حالت اضطراری را در کشورش لغو می کند.

مصر از ماه اپریل ۲۰۱۷ به این سو در حالت اضطرار به می برد.

حالت اضطراری در مصر پس حملات بمی در شهر‌های تانتا و الکساندریه بر کلیسا‌ها صورت گرفت که در اثر آن دست کم ۴۵ نفر کشته شدند. مسوولیت این حملات مرگبار را گروه دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفت.

با و جود بهبود امنیت،‌ حکومت مصر هر سه ماه بعد، حالت اضطراری را در آن کشور تمدید می‌کرد.

آقای السیسی در یک صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشته است که مصر به یک "صحرای سبز و خرم امنیت و ثبات در منطقه" تبدیل شده است. بنا بر این تصمیم گرفته شد تا پس از سال ها، وضعیت حالت اضطرای در سراسر کشور تمدید نشود.

وضع حالت اضطراری به مقام‌های مصری اختیارات گسترده‌ای را اعطا کرد و آنان می توانستند افرادی را که دشمن دولت تلقی می‌کردند،‌ دستگیر و یا سرکوب کنند.

پس از سرنگونی محمد مرسی، رییس جمهور فقید مصر، در جولای ۲۰۱۳، قوای امنیتی آن کشور همواره مواضع تندروان را هدف قرار می‌دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که حکومت مصر در این مدت، مخالفان سیاسی رییس جمهور السیسی از جمله منتقدان لیبرال و اسلامگرا را نیز هدف قرار داد.

در این مدت،‌ قوای امنیتی مصر با تندروان وابسته به گروه داعش در شمال سینای نیز درگیری جنگ بوده است.

فعالیت تندروان بیشتر در شبه جزیره سینای متمرکز بوده، اما در برخی اوقات، افراطگرایان اسلامی نیرو‌های امنیتی مصر و حتی کلیسا‌ها را در سایر نقاط آن کشور به شمول قاهره، پایتخت مصر، مورد حملات مرگبار قرار داده اند.

در سال ۲۰۱۵، تندروان داعش یک طیارۀ مسافربری روسیه را نیز سقوط دادند که در نتیجۀ آن ۲۲۴ نفر جان باختند.

آقای السیسی در نومبر ۲۰۱۷، نیز به قوای نظامی آن کشور دستور داد تا امنیت را در شبه جزیرۀ سینای در ظرف سه ماه بر قرار کند. دستور آقای السیسی پس از آن صادر شد که تندروان اسلامگرا بر یک مسجد در آن کشور حمله کردند که در نتیجۀ آن ۳۰۰ نمازگزار کشته شدند.

XS
SM
MD
LG