لینک های دسترسی

Breaking News

گروه حقوق بشری: سعودی هنوز کودکان مجرم را اعدام می‌کند


یک گروه حقوق بشری مخالف اعدام می‌گوید، هشتاد درصد افرادی که در عربستان سعودی در کودکی به اعدام محکوم شده بودند، کماکان با خطر اعدام روبرو اند.

سال گذشته عربستان سعودی اعلام کرد که مجازات اعدام برای هر فردی را که در کودکی مرتکب جرم شده بود لغو کرده و این شرایط را در برابر موارد مشابه در گذشته نیز تطبیق می‌کند.

با این حال، این فرمان که در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ اعلام شد، هنوز در جریدهٔ رسمی به چاپ نرسیده و رسانه‌های دولتی هم در مورد آن گزارشی منتشر نکرده اند.

گروه‌های حقوق بشری و قانونگذاران غربی در مورد عدم تطبیق این فرمان ابراز نگرانی کرده اند.

در ماه فبروری، کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی که تحت حمایت دولت قرار دارد، گفت که ممنوعیت اجرای حکم اعدام تنها در برابر افرادی صدق می‌کند که مرتکب جرایم کوچک‌تری شده باشند.

گروه حقوق بشری موسوم به "تعویق اعدام" می‌گوید که در حال حاضر ۱۰ نفر در عربستان سعودی در آستانهٔ اعدام قرار دارند که بر هفت نفر شان حکم حدود و بر یک نفر دیگر حکم قصاص جاری شده است؛ به این ترتیب، فرمان لغو حکم اعدام تنها بر دو نفر قابل اجرا است.

مایا فاو، رییس گروه تعویق اعدام می‌گوید: "وقتی هشت نفر از ده نفری که در آستانهٔ اعدام قرار دارند مجازات می‌شوند، دشوار است بپذیریم که با وجود تمام تعهدات برای اصلاحات، چیزی تغییر کرده باشد. "

اجرای حکم اعدام در عربستان سعودی همواره از مسایل بحث‌برانگیز بوده و واکنش‌های زیادی را در مجامع حقوق بشری به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG