لینک های دسترسی

Breaking News

بیشتر شکایات از کارمندان کمیسیون انتخابات است


سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که میزان شکایت های روز رای دهی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور اول کمتر است.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشست خبری گفت که کم بودن شکایات نشان دهنده این است که انتخابات دور دوم کم چالش تر نسبت به دور اول بوده است.

وی افزود که به تعداد ۲۷۵ مورد شکایت از روز رای دهی را این کمیسیون دریافت نموده است که ۱۳۵ مورد آن رسمی در دفاتر این کمیسیون درتمام ولایات ثبت شده و ۱۴۵ مورد آن تیلفونی می باشد.

آقای محسنی گفت که بیشترین شکایات باز هم در این دور در مورد کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات است که ۲۹ مورد می باشد.

وی خاطر نشان نمود که این بار کمیسیون شکایات درمورد تخطی وتقلب کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات خیلی جدی تر نسبت به گذشته عمل خواهد کرد.
نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز تقلب و تخطی را رد نمیکند اما می گوید که میزان آن نسبت به دوره های قبلی دراین دورکمتر بوده است.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از ۲۰۰۰ شکایت به کمیسیون شکایات انتخاباتی درج شده بود که بیشترآن شکایات در مورد کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات بود.

به اساس همین شکایات ها،کمیسیون مستقل انتخابات به تعداد ۵۳۸۸ تن از کارمندان خود را در دور اول از کار شان برکنار نمود. اما سخنگوی کمیسیون شکایات گفت که ممکن آمار شکایات درمدت ۴۸ ساعت آینده افزایش یابد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی از کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواست تا هر چه زودتر شکایاتی که در روز رای دهی در محلات راهی دهی صورت گرفته به این کمیسیون روان کند.

دلیل تاخیر بررسی شکایات قبلی

آقای نور گفت که یکی از دلایل تاخیر در بررسی شکایات انتخاباتی در دور قبلی نرسیدن شکایات روز رای دهی از مراکز و محلات رای دهی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به زمان معین آن بود.

از سوی دیگر، نور محمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات در نشست خبری ،خواهان بررسی اتهامی که از سوی قوماندان امنیه کابل به رئیس دارالانشا این کمیسیون وارد شده است ازسوی وزارت داخله شد.

آقای نور افزود که درمورد تحقیقات لازم صورت گیرد و موضوع باید مشخص گردد.

به گفته آقای نور، بنابر ضرورت مواد انتخاباتی که در دو نقطه شهر کابل کمبود شده بود باید رسانیده می شد اما ارگانهای امنیتی دراین مورد همکاری نکردند.

قوماندان امنیه کابل روز گذشته دو موتر مملو از مواد انتخاباتی را که بدون اطلاع پولیس در حال انتقال بود، مانع انتقال آن شد.

وی روز گذشته به خبرنگاران گفت که رئیس دارالانشا کمیسیون انتخابات می خواست با انتقال این مواد به نفع یکی ازنامزدان تقلب نماید.

اما آقای امرخیل این اتهام را تخلف خواند و گفت که کمیسیون این مواد را به یکی از محلات در سروبی که مواد رای دهی کم شده بود، انتقال می داد و مقامات نهاد های امنیتی نیز در جریان می باشد.

روز گذشته وزیر داخله این قضیه را بدگمانی خواند و گفت که برای بررسی این مورد یک هیت را تعیین می کنند.

هم چنان نور محمد نور می گوید که روز انتخابات به تعداد هشت کارمند آنها در ولایت های سمنگان، ارزگان، هرات و بغلان کشته شده اند و 10 کارمند شان زخمی گردیده است.

آقای نور افزود که ۴۵ فیصد مواد حساس انتخاباتی به دفتر مرکزی انتقال داده شده و انتقال مواد انتخاباتی از ولسوالی ها به مراکز ولایتی به استثنای مناطق دور دست تکمیل گردیده است که مواد انتخاباتی آن مناطق از طرق هوا به دفاتر ولایتی انتقال داده می شود.
XS
SM
MD
LG