لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن قایق‌های پناهجویان در بحیرۀ مدیترانه؛ افغان‌ها در میان ناپدید شدگان اند


عکس آرشیف از عملیات نجات پناهجویان در بحیرۀ مدیترانه
عکس آرشیف از عملیات نجات پناهجویان در بحیرۀ مدیترانه

نیروهای ساحلی ایتالیا و یک سازمان امدادرسان به پناهجویان روز دوشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) از مرگ کم از کم ۱۱ پناهجو و ناپدید شدن ده‌ها پناهجوی دیگر در اثر غرق شدن دو قایق در آب‎های بحیرۀ مدیترانه خبر دادند.

به گفتۀ یک موسسۀ امدادرسان آلمانی به نام "ریسک‌شیپ" یکی از این قایق‌ها که حامل ۶۱ پناهجو بود، در بحیرۀ مدیترانه دچار سانحه شد و آب به درون آن رخنه کرد.

موسسۀ ریسک‌شیپ در یک پیام در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: "جمعاً ۶۱ نفر سوار بر این قایق چوبی بودند...کارمندان ما قادر شدند که ۵۱ نفر را که دو تن آنان بی‌هوش بودند، نجات دهند... ده جسد در عرشۀ پایانی کشتی که مملو از آب بود، پیدا شد."

تا اکنون هویت پناهجویان غرق شده مشخص نشده است، اما بیشتر پناهجویان کشورهای افریقایی و شهروندان افغانستان، پاکستان، ایران، عراق و سوریه از این مسیر خطرناک آبی رهسپار اروپا می‌شوند.

در یک رویداد دیگر، نیروهای ساحلی ایتالیا گفته اند که در جستجوی ده‌ها پناهجو اند که قایق آنان روز یکشنبه در سواحل کالابریا غرق شده است.

یک کشتی فرانسوی این قایق را که در حال غرق شدن بود در آب‌های بین‌المللی در بحیرۀ مدیترانه پیدا کرد و ۱۲ سرنشین آن را نجات داد. نجات یافتگان گفته اند که ۶۰ پناهجو در این قایق سوار بودند. یکی از نجات یافتگان این قایق پس از آنکه به ایتالیا منتقل شد، جان باخت.

این قایق از ترکیه به مقصد ایتالیا حرکت کرده و بر اساس برخی گزارش‌ها، حامل شماری از پناهجویان افغان نیز بود، اما تا اکنون مشخص نیست که چه تعداد سرنشینان این قایق افغان‌ها بوده اند. افزون بر افغان‌ها، پناهجویان ایرانی، عراقی و کردها نیز سوار بر این قایق بوده اند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد از اول جنوری تا پایان ماه می سال روان بیش از ۸۸۰ پناهجو در آب‌های مدیترانه غرق شده اند. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۱۰۰ پناهجو در این مسیر پرمخاطرۀ آبی جان باختند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده است که از سال ۲۰۱۴ به اینسو بیش از ۲۳۵۰۰ پناهجو در آب‌های بحیرۀ مدیترانه غرق و ناپدید شده اند که این مسیر آبی را به مرگبارترین مسیر مهاجرت در جهان مبدل کرده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG