لینک های دسترسی

Breaking News

شفاخانه ایمرجنسی: ۱۶هزار زخمی جنگی را در یک سال در افغانستان معالجه کردیم


شفاخانۀ ایمرجنسی می‌‌گوید که طی یک سال گذشته بیشترین بیماران مراکز مربوط به این شفاخانه در کابل و برخی ولایات دیگر افغانستان مجروحین جنگی بوده اند.

این نهاد بهداشتی ناوقت روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بیش از ۱۶هزار بیمار را در شفاخانه‌های خود در کابل، لشکرگاه، مرکز هلمند و ولسوالی عنابۀ ولایت پنجشیر پذیرفته است.

دیان پانیک، سرپرست ایمرجنسی در افغانستان گفته است که از میان این بیماران، بیش از ۳۰۰۰ بیمار تنها در کابل تحت درمان قرار گرفته اند و از همین‌رو بخش اضطراری فوق‌العاده در این مراکز درمانی پس از انفجارها و حملات فعال شده است.

به گفتۀ سرپرست ایمرجنسی در افغانستان که بیش از ۹۰ درصد این بیماران از جراحات درگیری‌های مسلحانه رنج می‌بردند.

آقای پانیک گفته است: "ما به طور روزانه زخمیان ناشی از شلیک گلوله، چره، جراحات چاقو، انفجار ماین و بم‌های دست‌ساز را دریافت می‌کنیم. وضعیت امنیتی در کشور [افغانستان] به خصوص در پایتخت همچنان پیچیده است."

این در حالی است که بخش جراحی شفاخانه ایمرجنسی در شهر کابل، ۲۲ زخمی حملۀ انتحاری روز جمعه بر آموزشگاه کاج را پذیرفته است.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان تلفات این حمله را ۱۹ کشته و ۲۷ زخمی اعلام کرد، اما یکی از مسوولان آموزشگاه کاج به صدای امریکا گفت که ۳۵ تن در این حمله جان باختند و بیش از ۴۰ تن در این حمله زخمی شدند.

به گفتۀ منبع از میان کشته‌ها ۳۲ تن دختران دانش‌آموزی بودند که برای امتحان آزمایشی کانکور به روز جمعه در این مرکز اشتراک کرده بودند.

این آمار زخمیان جنگی طی یک سال گذشته در حالی نشر می‌شود که طالبان به زعم خودشان امنیت را در افغانستان تامین کرده اند و آن را دستاوردی برای شان طی یک سال گذشته قلمداد می‌کنند.

ایمرجنسی یک سازمان بشردوستانه است که در سال ۱۹۹۴ برای ارایۀ خدمات صحی و جراحی رایگان، با کیفیت بالا به قربانیان جنگ، ماین و فقر تاسیس شد.

در افغانستان این سازمان فعالیت خود را در سال ۱۹۹۹ آغاز کرد و بر اساس آمار رسمی این نهاد، در این مدت بیش از هفت میلیون افغان را درمان کرده است.

طی ۲۰ سال گذشته بیشترین زخمیان حملات انتحاری و انفجاری نیز در شفاخانه‌ها و مراکز درمانی مربوط به این سازمان در افغانستان تحت درمان قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG