لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و جبهه مقاومت ادعای وارد کردن تلفات سنگین به یکدیگر را می‌کنند


مقامات حکومت طالبان و جبهه مقاومت ملی روز سه شنبه ۱۳ سپتمبر ( ۲۲ سنبله) مدعی شدند که در جریان درگیری در ولایت پنجشیر تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در تویتی نوشته است که آنها عملیات پاکسازی را علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولسوالی‌های رخه، دره و افشار ولایت پنجشیر انجام داده و شماری از اعضای مهم جبههٔ مقاومت را کشته اند.

مجاهد نگاشته است که در این عملیات "بشمول ۳ قومندان -فهیم کماندو، جواد و محمدیار- ۴۰ تن کشته و ۱۰۱ تن دیگر با اسلحه شان زنده دستگیر گردیدند. "

ذبیح‌الله مجاهد مدعی شده است که "آنها می خواستند امنیت مردم را برهم زنند که جلو شان گرفته شد".

از سوی دیگر، صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی مدعی شده است که نیروهای آنان روز شنبه ۱۰ سپتمبر ۳۲ تن از نیروهای قطعات "عمری و بدری" طالبان را در پنجشیر کشته اند.

احمدی گفته است: "طالبان جنایتکار بر خلاف تمام ارزش‌‌های اسلامی، موازین بشری و کنوانسیون ژینو (در مورد رفتار با اسرای جنگی) هشت تن از اعضای جبههٔ مقاومت را پس از اسارت تیرباران کرده و به شهادت رسانده اند".

صبغت الله احمدی مدعی شده است که طالبان بار دیگر در پنجشیر مرتکب جنایات جنگی شده اند.

اما سخنگوی طالبان به بی بی سی گفته است که اعضای جبهه مقاومت در میدان جنگ کشته شده اند. به گفته‌ای او آنها از کوه پایین آمده و به مواضع طالبان حمله کردند.

همزمان با این، ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد تعدادی از افرادی که گفته می‌شود از اعضای جبهه مقاومت هستند و دست‌های شان بسته است، توسط طالبان دستگیر شده اند.

در یکی از ویدیوها جمعی از اعضای طالبان بر گروهی از افراد که دستان شان از پشت بسته است گلوله باری کرده و نعرۀ "الله اکبر" سر می‌دهند.

در این ویدیوها تعدادی اجسادی نیز دیده می‌شوند که گفته می‌شود مربوط به نیروهای جبهه مقاومت ملی هستند. در شبکه‌های اجتماعی گفته شده که این اجساد مربوط به آنعده نیروهای جبهه مقاومت استند که به اسارت طالبان درآمده بودند.

با اینحال، صدای امریکا تا حال نتوانسته است که است که صحت این ویدیوها و ادعاها را مستقلانه تایید کند.

واکنش‌ها به ادامهٔ درگیری‌

نذیر احمدزی، معاون ولسی جرگهٔ پیشین افغانستان به صدای امریکا گفت که جنگ راه حل نیست زیرا افغان ها جنگ های زیادی را دیده اند و نتیجه آن فقط ویرانی است.

او به ویژه از طالبان که در حال حاضر بر افغانستان حاکمیت دارند، خواست که آغوش خود را باز کنند و یک حکومت فراگیر ایجاد کنند که همه افغان ها و گروه های قومی بتوانند خود را در آن ببینند.

آقای احمدزی گفت: "به نظر من جنگ در حال حاضر به نفع هر دو طرف نیست، زیرا نه جبهه مقاومت به راحتی می‌تواند آن موقعیت را به دست آورد و نه طالبان می‌توانند به گونه‌ای که روان اند، پیش بروند."

نگرانی از وضعیت بشری در افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، گفته است که زیر حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشر رو به وخامت نهاده است و این وضعیت "نزول به سمت استبداد" است.

آقای بنیت روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار تغییرات اساسی برای رسیدگی به وضعیت بحرانی حقوق بشری در افغانستان شد.

او گفت: "عقب‌گرد شدید در زمینۀ حقوق زنان و دختران، هدف‌گیری انتقام‌جویانۀ مخالفان و منتقدان، و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان به مثابۀ نزول به سمت استبداد است."

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز سه‌شنبه ۱۳ ستپبر (۲۲ سنبله) در واکنش به گفته‌های آقای بنیت گفت: "این قضاوت وارونه بیانگر این است که از این سازمان بین المللی به گونهٔ علنی سو استفاده صورت می‌گیرد و "معلومات نادرست" از آدرس آن پخش می‌شود.

مجاهد افزود:‌"ما اظهارات غیرمسوولانه و عقده‌مندانه از آدرس سازمان ملل متحد و موقف خصمانه در برابر امارت اسلامی را تقبیح نموده و آنرا قابل تاسف می‌خوانیم."

پیش از این نیز آقای بنیت گفته بود که اندیشۀ طالبان در خصوص حقوق زنان و دختران تغییر نکرده و به گفتۀ او، وضعیت فعلی زنان و دختران افغان مشابه به رژیم قبلی طالبان— بین سال‌های۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱— است.

XS
SM
MD
LG