لینک های دسترسی

Breaking News

میزبانی بایدن از رهبران کشورهای جنوب‌شرق آسیا؛ کرسی میانمار خالی ماند 


ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و رهبران انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسین) توافق کردند تا در نشست ویژه به میزبانی واشنگتن، برای حکومت ملکی خلع شدهٔ میانمار یک کرسی خالی بگذارند.

یک مقام ادارهٔ رییس جمهور بایدن به صدای امریکا گفت که در جریان ملاقات‌های این نشست دو روزه در واشنگتن، وضعیت میانمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گذاشتن کرسی خالی برای حکومت ملکی مخلوع این کشور بازتاب دهندهٔ نارضایتی آنچه است که در میانمار اتفاق افتاد.

مقامات امریکایی نگرانی‌شان را از تخطی‌های متداوم حقوق بشر توسط حکومت نظامی میانمار اظهار داشتند.

ایالات متحده از پیشنهادات مختلف، به شمول گشایش مجرا‌های غیررسمی کشورهای جنوب‌شرق آسیا با حکومت وحدت ملی میانمار در تبعید، حمایت می‌کند. این پیشنهاد که از سوی مالیزیا طرح شده بود، فوراً از سوی حکومت نظامی میانمار تقبیح شد.

جانگ پاک، دستیار معاون وزیر خارجهٔ ایالات متحده، به صدای امریکا گفت که "ما با دوستان آسین خویش برای یافتن مسیری به منظور برگشت میانمار به دموکراسی به گونهٔ متداوم کار کرده ایم."

موضوع دیگر این نشست نگرانی‌های کشورهای عضو آسین در مورد چین است.

تعهد ۱۵۰ میلیون دالری

جو بایدن با تمرکز به چین، در آغاز این نشست تعهد کرد که در بخش زیربنا‌ها، امنیت، آمادگی همه‌گیری و سایر تلاش‌ها به منظور مقابله با نفوذ چین در این کشور‌ها، ۱۵۰ میلیون دالر مصرف خواهد کرد.

در این نشست که امروز در قصر سفید آغاز شد و فردا در وزارت خارجهٔ ایالات متحده ادامه خواهد داشت، نمایندگان برونی، اندونیزیا، کمبودیا، سنگاپور، تایلند، لاووس، ویتنام، مالیزیا و فلیپین اشتراک دارند.

این در حالی است که چین، تنها در ماه نومبر از کمک ۱.۵ میلیارد دالری توسعه‌ای در کشور های جنوب‌شرق آسیا خبر داد. بیجینگ گفت که در سه سال آینده برای مبارزه با کووید۱۹ و تقویت احیای اقتصاد این کشور‌ها ،این مقدار پول را هزینه خواهد کرد.

یک مقام ادارهٔ رییس جمهور بایدن گفت که واشنگتن از این کشور‌ها نمی‌خواهد میان امریکا و چین یکی را انتخاب کنند، بلکه می‌خواهد با تمامی آنان روابط قوی داشته باشد.

ایالات متحده همچنان تعهد کرد که یک کشتی نیروهای گارد ساحلی امریکا به منطقه فرستاده خواهد شد تا با آنچه مبارزه کند که واشنگتن و کشورهای منطقه آنرا ماهیگیری غیرقانونی چین عنوان کرده اند.

چین، ویتنام، فلیپین، برونی و مالیزیا بر آبهای جنوب چین ادعا ملکیت دارند، اما بیجینگ بیشتر بر این‌ آبها نفوذ داشته و در آن با وجود انتقادات بین المللی دست به ساختن جزایر مصنوعی زده است.

رهبران کشورهای آسین از تاخیر طرح ایالات متحده برای تقویت روابط اقتصادی اظهار نارضایتی کرده اند.

اسماعیل صبری یعقوب، صدر اعظم مالیزیا، امروز گفت که ایالات متحده باید اجندای بیشتر فعال سرمایه گذاری و تجارت را با کشورهای عضو آسین تصویب کند.

وضعیت حقوق بشر در آسین

دیدبان حقوق بشر از وضعیت بد حقوق بشری در کشورهای جنوب‌شرق آسیا اظهار نگرانی کرد.

دیدبان حقوق بشر در یک نامه‌ گفته است که ادارهٔ جوبایدن به دنبال احیای دموکراسی در حالی در این کشور ها است که وضعیت حقوق بشری و تاسیسات دموکراتیک نه تنها در میانمار بلکه در تایلند، مالیزیا، اندونیزیا، سنگاپور و فلیپین نیز رو به وخامت نهاده و ویتنام، لاووس، برونی و کمبودیا اصلاً دموکراتیک نیستند.

کمیتهٔ روابط خارجی مجلس سنا ایالات متحده هفتهٔ‌گذشته با معرفی یک قطع‌نامه از کشورهای آسین خواست تا دموکراسی، حقوق بشر و حکومتداری خوب را اولویت بدهند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG