لینک های دسترسی

Breaking News

پایان عملیات نظامی در هلمند؛ '۷۰۰ جنگجوی طالبان کشته شدند'


آرشیف
آرشیف

مقام‌های اردوی ملی افغانستان از پایان عملیات در مرکز هلمند خبر می‌دهند و می‌گویند که در این عملیات طالبان تلفات سنگین را متحمل شدند.

جنرال سمیع سادات، فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند در جنوب غرب افغانستان در یک نشست خبری گفت که آن شمار مناطقی که چهار هفته پیش به دست طالبان افتاده بود، دوباره در کنترول نظامیان افغان در آمده است.

او افزود که پس از عید طی دو هفته، نه عملیات نظامی در لشکرگاه و ولسوالی‌های نهرسراج و خانشین راه اندازی شد و اکنون تهدیدها از مرکز هلمند رفع شده است.

جنرال سادات گفت: "طالبان صدها حمله را در هلمند انجام دادند که بر شهر لشکرگاه متمرکز بود، اما در عملیات ما علیه آن گروه، ۷۰۰ جنگجوی طالبان به شمول ۳۱ قرمانده مهم و جنگی شان نیز کشته شدند. برندۀ جنگ هلمند ماییم."

همچنان فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند در جنوب غرب افغانستان گفت که برای امنیت دایمی شهر لشکرگاه، کمربندهای امنیتی از حومۀ شهر به ولسوالی‌های هم‌جوار ایجاد شده است.

طالبان تا کنون در مورد این اظهارات واکنشی نشان نداده اند.

با این وجود، هنوز هم نگرانی‌ها از تهدیدهای جدی در هلمند وجود دارد. عطاالله افغان، رییس شورای ولایتی هلمند امروز پنجشنبه ۲۷ می (ششم جوزا) به صدای امریکا گفت که عملیات نظامی اخیر برای امنیت شهر لشکرگاه موثر بود، اما او تاکید کرد که برای امنیت هلمند باید به گونۀ بنیادی توجه شود.

آقای افغان افزود: "نگرانی‌هایی که قبلاً در مورد سقوط شهر لشکرگاه وجود داشت، پس از عملیات از بین رفته است، اما هنوز هم در بخش‌های مرکزی شهر جنگجویان طالبان حضور دارند. مردم ساحه سبز بولان به شورا آمده بودند که هزاران جریب گندم‌زارها برای درو آماده است، اما به دلیل جنگ این کار را نمی‌توانند."

رییس شورای ولایتی هلمند تاکید کرد که برای امنیت مردم باید تمام گام‌های ضروری برداشته شود، چون هم‌اکنون شاهراه قندهار – لشکرگاه با مشکلات امنیتی مواجه است. او گفت که جنگجویان طالبان از شش ماه به این طرف در این مسیر حضور گسترده دارند و هر از گاهی این مسیر را به روی ترافیک می‌بندند.

اما جنرال سمیع سادات گفت که برای تامین امنیت شاهراه قندهار – لشکرگاه تدابیر ویژه روی دست است. او گفت: "قندهار – هلمند مشکلات خود را دارد، زیربناها از بین رفته و خطر ماین‌های تعبیه‌شده وجود دارد. ما در هماهنگی با اداره‌های ملکی برای تامین امنیت و بازسازی زیربناهای آن توجه جدی داریم تا این مسیر به گونۀ کامل امن شود."

چهار هفته قبل طالبان حملات گسترده را برای سقوط شهر لشکرگاه راه‌اندازی کردند. پس از نگرانی‌های جدی از امنیت هلمند، رییس جمهور غنی دو هفته قبل والی و فرمانده امنیه جدید را برای ولایت هلمند گماشت.

XS
SM
MD
LG