لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال کابل از ادامۀ کمک‌های ناتو پس از خروج قوا


وزارت امور خارجۀ افغانستان از تعهد دوبارۀ منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) برای ادامۀ کمک‌هایش به این کشور استقبال کرد.

این وزارت روز شنبه ۲۲ می (اول جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "ما اعلام مجدد حمایت‌های ناتو با افغانستان در خصوص ارتقاع ظرفیت سکتور امنیتی، حمایت مالی، آموزش نیرو های دفاعی امنیتی افغانستان و همچنان فراهم‌سازی بودجه برای ارایه خدمات تدارکاتی، به شمول تقویت میدان هوایی بین‌المللی کابل را متناسب به نیازمندی‌های سکتور دفاعی و امنیتی کشور دانسته و از آن تقدیر می‌نمایم."

این وزارت آغاز فصل جدید همکاری ناتو در راستای بلندبردن توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان را گام موثر برای مبارزۀ مشترک علیه تروریزم و تامین صلح و ثبات در افغانستان عنوان کرده است.

وزارت خارجۀ افغانستان همچنان گفته که کابل آماده است در چارچوب فصل جدید همکاری‌ها با ناتو، برای مبارزه با تهدیدات مشترک تروریزم و افراطگرایی در افغانستان و منطقه تلاش کند.

روز گذشته منشی عمومی ناتو گفت که متحدین این پیمان برای آموزش نیروهای خاص افغان در خارج و فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم خواهند کرد.

ینس ستولتنبرگ پس از ملاقات با امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در پاریس گفت که کمک‌های آینده ناتو به افغانستان سه پایه عمده خواهد داشت.

او افزود: "نخست می‌خواهیم حمایت‌های ظرفیتی و مشورتی را به ارگان‌های امنیتی افغان فراهم کنیم و کمک‌های مالی را به نیروهای امنیتی افغان ادامه دهیم."

شورای امنیت ملی افغانستان نیز تایید کرد که کمک‌های ناتو برای افغانستان ادامه خواهد داشت.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت: "نیروهای امنیتی افغان برای دفاع از مردم و خاک خود (افغانستان) شجاعانه ایستادگی خواهند کرد و در اینجا هیچ‌کسی به زور و جبر حکمرانی کرده نمی‌تواند."

سخنگوی شورای امنیت ملی تاکید کرد که افغانستان دیگر جای برای تروریزم نخواهد بود و این "غلط‌ فهمی" برای گروه طالبان سخت تمام خواهد شد.

این در حالی است که همزمان با روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، جنگ‌ها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در بخش‌های این کشور شدت یافته است.

بر اساس آخرین معلومات وزارت دفاع ملی این کشور، در ۲۴ ساعت گذشته، ولایات لغمان، میدان وردک، لوگر، سرپل، بلخ، هلمند و بغلان شاهد حملات گستردۀ طالبان بودند که در این درگیری‌ها، تلفات سنگین به جنگجویان این گروه وارد شده است.

XS
SM
MD
LG