لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: اگر آتش‌بس در سوریه نقض شود، انتقام می‌گیرم


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که اگر پیمان آتش‌بس در شهر ادلب سوریه نقض شود، انقره برای انجام اقدام قویتر نظامی تردید نخواهد کرد.

آقای اردوغان روز چهارشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) در پارلمان ترکیه گفت که تخطی‌های کوچک از پیمان آتش‌بس صورت گرفته است، اما هشدار داد که نظامیان ترک به اندکترین حملات پاسخ "انتقامجویانه و به مراتب شدید" خواهند داد.

ترکیه که از شورشیان مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند و روسیه که حامی حکومت سوریه به رهبری بشارالاسد است، هفتۀ گذشته به آتش‌بس در ادلب توافق کردند.

آقای اردوغان خطاب به قانونگذاران ترکیه گفت: "سربازان ترک هرگز به حفاظت اسد ظالم نیاز نخواهند داشت، پس این نکته باید دانسته شود".

در هفته‌های اخیر، نیروهای حکومتی سوریه که از سوی نظامیان روس حمایت می‌شوند، حملات را برای تصرف ادلب که آخرین موضع شورشیان مخالف اسد است، سرعت و شدت بخشیده اند.

ترکیه که از شورشیان مخالف برای بر انداختن حکومت اسد حمایت می‌کند، عملیات دفاعی را برای جلوگیری از پیشرفت نظامیان سوری در ولایت ادلب انجام داده است.

در همین حال، وزارت دفاع ترکیه گفته است که مذاکرات میان‌ مقام‌های ترک و روس در مورد تطبیق آتش‌بس تا حال "مثبت و سازنده" بوده است.

مقام‌های روس روز سه شنبه وارد انقره شدند تا روی جزییات توافقنامۀ آتش‌بس در ادلب که انتظار می‌رود تا چند روز دیگر نهایی شود، کار کنند. بر اساس این توافق، یک خط حایل در ادلب ایجاد شده و نیروهای روسیه و ترکیه در امتداد شاهراه ادلب که از این نقطۀ حایل می‌گذرد، گزمه‌های مشترک امنیتی را انجام خواهند داد.

XS
SM
MD
LG