لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: ممکن با رهبر طالبان دیدار کنم


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که در تلاش برای کمک در زمینۀ تامین صلح در افغانستان، ممکن با رهبر طالبان ملاقات کند.

آقای اردوغان در یک مصاحبه با بخش ترکی شبکۀ تلویزیونی سی ان ان با تایید تماس‌های ترکیه با مقام‌های طالبان گفت: "شاید در موقعیتی قرار خواهم گرفت که با شخصی که رهبر آنان [طالبان] است دیدار کنم."

نظامیان ترکیه هم اکنون در افغانستان مستقر بوده و این کشور گفته است که پس از خروج کامل قوای خارجی از افغانستان، آماده است که میدان هوایی بین‌المللی کابل را مدیریت و امنیت آن را تامین کند.

هم اکنون در مورد امکانات مالی و لوژستیکی و حمایت دپلوماتیک که ترکیه برای مدیریت میدان هوایی کابل بدان نیاز دارد، گفتگوها میان مقام‌های امریکایی و ترک جریان دارد.

در پی آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان حملات طالبان برای تصرف ولسوالی‌ها و شهرها شدت یافته که افزون بر تلفات سنگین جانی، صدها هزار باشندۀ مناطق درگیر جنگ بیجا شده اند.

رییس جمهور ترکیه در مصاحبه با سی ان ان گفت: "تحولات اخیر و وضعیت مردم عام در افغانستان واقعاً، واقعاً ناراحت کننده است."

با اشاره به امکان دیدار با رهبر طالبان، آقای اردوغان گفت: "چرا؟ به خاطریکه اگر ما چنین اوضاع را در سطح عالی کنترول نکنیم، تامین صلح در چنین حالت در افغانستان ممکن نخواهد بود."

رییس جمهور ترکیه چند هفته پیش خطاب به طالبان گفته بود که آن گروه باید از "اشغال خاک برادران شان" دست بردارند.

با وخامت اوضاع در افغانستان و پیشروی طالبان، این نگرانی در بین عامۀ ترکیه افزایش یافته است که شاید سیلی از مهاجرین افغان به ترکیه سرازیر شوند؛ کشوریکه هم اکنون بزرگترین میزبان مهاجرین در جهان بوده و تنها ۳.۶ میلیون مهاجر سوری در آن مستقر است.

با اینحال، آقای اردوغان گفت که حکومت وی برای جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی به ترکیه کنترول کامل داشته و هم اکنون دیوارهای مرزی در مرزهای ترکیه با ایران و عراق در حال اعمار شدن است.

XS
SM
MD
LG