لینک های دسترسی

Breaking News

جلوگیری از ورود پناهجویان افغان؛ ترکیه مرز خود را با ایران حصار می‌کشد


با نگرانی از سرازیر شدن احتمالی سیل مهاجرین و پناهجویان افغان از طریق ایران به ترکیه، مقام‌های محلی در ولایت وان ترکیه تدابیری از جمله اعمار دیوار در مرز آن کشور با ایران را روی دست گرفته اند.

امین بیلمیز، والی ولایت وان ترکیه روز سه شنبه ۲۷ جولای (پنجم اسد) به خبرنگاران گفت که یک دیوار کانکریتی در مرز ۲۹۵ کیلومتری با ایران در حال ساخت است.

او افزود که اعمار این دیوار که تا پایان سال جاری ۶۴ کیلومتر آن ساخته خواهد شد، بخشی از تلاش‌های ترکیه برای جلوگیری از عبور غیر قانونی پناهجویان از مرز است.

در همین حال وزارت داخلۀ ترکیه گفته است که در جریان سه هفتهٔ گذشته بیش از ۱۶۰۰ پناهجو را در ولایت وان بازداشت کرده اند.

باوجودیکه وزرای خارجهٔ ترکیه، افغانستان و ایران ماه گذشته در مورد همکاری در زمینه امنیت، انرژی و مهاجرت بحث و تبادل نظر کردند، اما منابع دپلوماتیک ترکیه می‌گویند که هیچ میکانیزم ویژه‌ای بین انقره و تهران برای رسیدگی به مهاجرت از افغانستان وجود ندارد.

پناهجویان غیرقانونی اغلباً از ترکیه به عنوان گذرگاهی برای رسیدن به کشورهای اروپایی استفاده می کنند.

ترکیه در سال ۲۰۱۶ قراردادی را با اتحادیه اروپا امضا کرد تا در ازای برخی امتیازات به شمول کمک‌های مالی، جلو ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی را بگیرد.

ترکیه در حال حاضر میزبان بیش از چهار میلیون پناهجو است که حدود ۳.۷ میلیون آن شهروندان سوریه اند.

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو و تشدید درگیری‌ها در افغانستان، ترکیه نگران موج تازهٔ پناهجویان افغان نیز می‌باشد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به تازگی گفته است که ترکیه در حال مذاکره با مقامات افغانستان در مورد پناهجویان احتمالی به این کشور است.

این در حالی است که اداره مهاجرت سازمان ملل متحده گفته است که از ماه جنوری به اینسو بیش از ۲۷۰ هزار افغان در داخل افغانستان بیجا شده که شمار مجموعی بیجاشدگان داخلی را به بیش از ۳.۵ میلیون نفر می‌رساند.

XS
SM
MD
LG