لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان به پوتین: کرد‌ها را از نزدیکی مرز ترکیه عقب برانید 


رییس جمهور ترکیه امروز ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) به ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه گفت که لازمی است تا مسکو نیروهای کرد را از ساحهٔ مرزی در شمال سوریه تصفیه کند.

رجب طیب اردوغان از مدتی به اینسو تهدید می‌کند که برای عقب راندن نیروهای کرد، عملیات زمینی را در شمار سوریه راه اندازی می‌کند. انقره نیروهای کرد را به انفجار ماه نومبر متهم می‌کند که در آن حد اقل شش نفر در استانبول کشته شدند.

توافق سال ۲۰۱۹ میان مسکو و انقره سبب پایان تهاجم نظامی ترکیه شد. بر اساس این توافق، برای جلوگیری از حملات فرامرزی کرد‌ها باید ساحهٔ مصوون به مساحت ۳۰ کیلومتر در مرز شمالی سوریه ایجاد می‌شد. اما اردوغان اتهام وارد کرده است که روسیه در عملی کردن این توافق ناکام مانده است.

رییس جمهور ترکیه در یک تماس تلیفونی به همتای روسی‌اش گفت که "این لازمی" است تا جنگجویان کرد به مسافهٔ حد اقل ۳۰ کیلومتر عقب رانده شوند.

ریاست جمهوری ترکیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این امر برای اردوغان یک اولویت است.

برخی از نیروهای کرد در ساحات تحت کنترول نیروهای روسی مستقر اند. روسیه بزرگترین حامی حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه است.

شماری دیگری از نیروهای کرد در همکاری با ایتلاف به رهبری ایالات متحده مصروف جنگ علیه گروه دولت اسلامی (داعش) اند.

مسکو و واشنگتن با افزایش فشارهای سیاسی تلاش دارند تا انقره را از راه اندازی عملیات زمینی علیه کرد‌ها باز دارند.

ترکیه از ۲۰ نومبر به اینسو، در واکنش به انفجار بم در استانبول، مواضع کرد‌ها را در سوریه و عراق با راه اندازی حملات‌ طیاره‌های بی‌سرنشین و توپخانه‌ای هدف قرار داده است. هرچند گروه‌های کرد، دست داشتن در انفجار استانبول را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG