لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: اگر فنلند و سویدن به توافق جدید عمل نکنند، مانع عضویت شان در ناتو می‌شوم 


رییس جمهور ترکیه امروز ۳۰ جون (نهم سرطان) به سویدن و فنلند هشدار داده گفت که اگر بر توافق جدید با انقره عمل نکنند، او مانع عضویت این کشور در پیمان انتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد شد.

ترکیه در مقابل حمایت‌اش از عضویت فنلند و سویدن در ناتو، از این کشورها خواسته است تا ۳۳ تندرو مظنون کرد و مظنونین توطیهٔ کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه را به انقره مسترد کنند.

رجب طیب اردوغان امروز در پایان نشست ناتو به این دو کشور در حالی هشدار داد که ایتلاف به رهبری امریکا رسماً از فنلند و سویدن دعوت کرد تا با ناتو بپیوندند.

ترکیه پیش از نشست امروزی کشورهای عضو ناتو در مادرید، با پیوستن این دو کشور با ناتو مخالفت کرده و فنلند و سویدن را به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرده بود؛ حزبی که انقره، اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده آنرا منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرده اند.

رییس جمهور ترکیه همچنان از فنلند و سویدن می‌خواهد تا محدودیت‌های خریداری تسلیحات را که در پی مداخلهٔ نظامی سال ۲۰۱۹ این کشور در سوریه وضع شده بود، رفع کنند.

توافق ۱۰ ماده‌ای روز گذشته میان این سه کشور امضا شد و به نظر می‌رسد که پاسخگوی تمامی نگرانی‌های رییس جمهور ترکیه باشد.

اردوغان پس از آن که به اعتراضات‌اش پایان داد، با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ملاقات گرمی داشت و پس از آن ایالات متحده تعهد کرد تا طیاره‌های جدید جنگی را به ترکیه بفروشد.

رییس جمهور ترکیه در یک کنفرانس خبری گفت که امضای توافقنامه به این معنی نیست که انقره عضویت فنلند و سویدن را در ناتو منظور کند. او هشدار داد که بر اساس روش آیندهٔ فنلند و سویدن تصمیم اتخاذ خواهد کرد که پیشنهاد این کشورها را به پارلمان ترکیه گسیل کند یا نه.

ترکیه منحیث عضو ناتو، صلاحیت رد پیشنهاد پیوستن این دو کشور با ناتو را دارد و کشورهای جدید باید منظوری تمامی اعضای این پیمان را کسب کرده و پارلمان‌های این کشورها باید پیشنهاد پیوستن اعضای جدید با ناتو را تصدیق کنند.

این درحالی است که یکی از دپلومات‌های غربی در بیرون از نشست ناتو رییس جمهور ترکیه را به باجگیری متهم کرد.

رییس جمهور ترکیه روز گذشته خواستار استرداد ۱۲ مظنون از فنلند و ۲۱ مظنون کرد از سویدن شد؛ مظنونینی که منحیث اعضای حزب کارگران کردستان معرفی شده اند؛ گروهی که توسط فتح الله گولن، روحانی مستقر در ایالات متحده رهبری می‌شود.

انقره می‌گوید که کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ در ترکیه را فتح الله گولن سازماندهی کرده بود.

آقای اردوغان امروز گفت که سویدن تعهد کرده است که ۷۳ تروریست را به انقره مسترد کند. اما در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

XS
SM
MD
LG