لینک های دسترسی

Breaking News

 فنلند و سویدن تعهد کردند در مبارزهٔ ترکیه با تندروان کرد بپیوندند


ترکیه امروز ۲۹ جون (هشتم سرطان) گفت که در مقابل حمایت انقره از عضویت فنلند و سویدن در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از این کشورها خواسته است تا ۳۳ تندرو مظنون کرد و مظنونین توطیهٔ کودتا سال ۲۰۱۶ در ترکیه را به انقره مسترد کنند.

ترکیه پیش از نشست امروزی کشورهای عضو ناتو در مادرید، با پیوستن این دو کشور با ناتو مخالفت کرده و فنلند و سویدن را به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرده بود؛ حزبی که انقره آنرا منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دیروز بر توافقنامهٔ ۱۰ ماده‌ای با فنلند و سویدن متفق شد که بر اساس آن این دو کشور به حمایت از انقره در مبارزه با تندروان کرد و استرداد فوری مظنون توطیهٔ کودتا ناکام در ترکیه، تعهد کردند.

ترکیه این توافقنامه را با درخواست استرداد ۱۲ مظنون از فنلند و ۲۱ مظنون از سویدن به آزمایش کشید.

بکیر بوزداغ، وزیر عدلیه ترکیه با نشر اعلامیه‌ای گفت: "ما از آنان ]سویدن و فنلند[ می‌خواهیم به تعهدات شان عمل کنند."

این مظنونین که از آنان نام برده نشده منحیث اعضای حزب کارگران کردستان معرفی شده اند؛ گروهی که توسط فتح الله گولن، روحانی مستقر در ایالات متحده رهبری می‌شود.

انقره می‌گوید که کودتا ناکام سال ۲۰۱۶ در ترکیه را فتح الله گولن سازماندهی کرده بود.

اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده نیز حزب گارگران کردستان را منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرده اند.

بر اساس این توافقنامه، فنلند و سویدن به قطعات محافظت مردمی کردها در سوریه نیز حمایت فراهم نخواهند کرد؛ گروهی که تحت ایتلاف به رهبری ایالات متحده علیه گروه داعش نقش مهمی را بازی کرده است.

در پی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، فنلند و سویدن ماه گذشته پیشنهاد پیوستن با ناتو را رسماً به این پیمان تحویل دادند که مورد استقبال تمامی اعضای ناتو، به شمول ایالات متحده قرار گرفت.

رییس جمهور ترکیه همچنان از فنلند و سویدن می‌خواهد تا محدودیت‌های خریداری تسلیحات را که در پی مداخلهٔ نظامی سال ۲۰۱۹ این کشور در سوریه وضع شده بود، رفع کنند.

بر اساس توافق با این دو کشور، محدود برصادرات تسلیحات ترکیه نیز رفع شده است.

در بیانیهٔ وزارت عدلیه ترکیه آمده است که فنلند و سویدن تعهد کرده اند تا از فعالیت‌های حزب کارگران کردستان، سایر سازمان‌های دهشت افگن و از فعالیت‌های گروه‌ها و افراد مرتبط به آن نیز جلوگیری کنند.

دفتر آقای اردوغان این توافقنامه را "پیروزی کامل" خوانده و از آن استقبال کرده است.

براساس گزارش‌ها‌، رییس جمهور ترکیه همچنان وعدهٔ ملاقات با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده را در حاشیهٔ نشست ناتو به دست آورده است.

واشنگتن نیز اشاره کرده است که از خریداری طیاره‌های جنگی اف-۱۶ امریکایی توسط انقره حمایت می‌کند؛ معاملهٔ که از دیر زمانی به حالت تعلیق درآمده بود.

XS
SM
MD
LG