لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: حجاب می‌تواند تحت شرایط خاص منع شود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

یک محکمه عالی اتحادیه اروپا گفته است که شرکت‌های اتحادیه اروپا می‌توانند تحت شرایط خاص و برای نشان دادن بی‌طرفی به مشتریان، مانع پوشیدن حجاب یا چادر کارمندان‌شان شوند.

محکمه عالی اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ روز پنجشنبه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان) این حکم را در مورد قضیهٔ دو زن مسلمان که در آلمان به دلیل پوشیدن حجاب از کار تعلیق شده بودند، صادر کرد.

مسله حجاب سال‌هاست که در اروپا اختلاف ایجاد کرده و در این قضیه یک زن از مرکز مراقبت اطفال در شهر هامبورگ و یک فروشنده در دواخانهٔ زنجیره‌ای میولر زمانی از کار تعلیق شدند که چند سال پس از آغاز کار در این شرکت‌ها تصمیم به پوشیدن حجاب گرفتند.

در اسناد محکمه گفته شده که در ابتدا به آنان گفته شده بود که پوشیدن حجاب مجاز نیست و سپس کار شان به حالت تعلیق درآورده شد. به آنان همچنان گفته شده بود که یا بدون چادر بیایند و یا هم کاری دیگری برایشان جستجو کنند.

محکمه باید تصمیم می‌گرفت که آیا ممنوعیت حجاب در محل کار نقض آزادی دین است یا بخشی از آزادی تجارت و ارایه تصویری از بی‌طرفی به مشتریان می‌باشد.

اما محکمه حکم کرد که در صورت توجیه شرکت‌ها برای ارایه تصویر بی‌طرفانه، چنین ممنوعیت‌ها مجاز می‌باشد.

در حکم محکمه آمده است: "ممنوعیت پوشیدن هر آن چیزی که بیانگر عقاید سیاسی، فلسفی و یا مذهبی در محل کار باشد ممکن به دلیل نیاز استخدام کننده برای ارایه تصویری از بی‌طرفی به مشتریان و یا برای جلوگیری از اختلافات اجتماعی توجیه شود."

در حکم نیز آمده است که این توجیه باید با نیاز واقعی استخدام کننده مطابقت داشته باشد.

در هر دو مورد، حکم این محکمه نهایی نبوده و محاکم ملی باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

پیش از این نیز محکمهٔ اتحادیه اروپا درسال ۲۰۱۷ حکم صادر کرده بود که شرکت‌ها می‌توانند تحت شرایط خاص مانع پوشیدن حجاب اسلامی و سایر نمادهای مذهبی کارمندان‌شان شوند؛ حکمی که با برخی اعتراضات به همراه بود.

کشورهای اروپایی دیگر نیز در مورد چگونگی ممنوعیت حجاب در محل کار اقداماتی انجام داده اند.

محکمهٔ عالی فرانسه در سال ۲۰۱۴ برکناری یک کارمند مسلمان یک کودکستان را به دلیل پوشیدن چادر در محل کار به دلیل اینکه کودکستان خصوصی خواستار بی‌طرفی شدید کارمندان بود، تایید کرد.

فرانسه که نسبت به هر کشور دیگر اروپایی شهروندان بیشتر مسلمان دارد، همچنین در سال ۲۰۰۴ پوشیدن حجاب اسلامی در مکاتب دولتی را ممنوع کرد.

اما محکمه قانون اساسی اتریش در این اواخر قانون منع پوشیدن حجاب توسط دختران پایین‌تر از ۱۰ سال را تبعیض‌آمیز خواند و خلاف آن حکم صادر کرد.

XS
SM
MD
LG