لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپایی پیروزی غنی را در انتخابات مبارکباد گفت


اتحادیۀ اروپایی پیروزی محمد اشرف غنی را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مبارکباد گفته و خاطر نشان کرده است که دیده به راه کار با حکومت به رهبری آقای غنی است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را اعلام کرد و گفت که آقای غنی با گرفتن ۵۰.۶۴ درصد آرا، برنده انتخابات شده است.

جوسپ بوریل، نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپایی در امور خارجی روز چهارشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در یک تماس تلیفونی با آقای غنی، پیروزی وی را در انتخابات تبریک گفته است.

اتحادیۀ اروپایی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای بوریل از پایان روند گستردۀ تفتیش و رسیدگی به شکایات که در آن همه طرف‌های دخیل در انتخابات شامل بودند، استقبال کرده است.

در این اعلامیه ضمن حمایت اتحادیۀ اروپایی از "چارچوب قانونی و نهادینه" در افغانستان، از نهادهای انتخاباتی آن کشور که با وصف "مقابل بودن با چالش‌ها" کار خود را به سر رسانیدند، قدردانی شده است.

آقای بوریل از اظهارات رییس جمهور غنی که گفت با هیچ کسی حریف و رقیب نیست و حکومت وی همه شمول خواهد بود، استقبال کرده است.

نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپایی در امور خارجی پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان را فرصتی خوانده است که "نباید از دست برود". او تاکید کرده است که اکنون اولویت کاری، تامین اجماع برای حمایت از روند همه شمول صلح خواهد بود و به گفتۀ وی اتحادیۀ اروپایی از این روند حمایت می‌کند.

اتحادیۀ اروپایی همچنین از ادامۀ حمایت خود از اصلاحات سیاسی و اقتصادی، بهبود تنفیذ قانون و تقویت حقوق بنیادی تمام مردم افغانستان اطمینان داده است.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک واکنش محتاطانه به اعلام نتایج انتخابات گفته است که آمادۀ کار با حکومت آیندۀ افغانستان است.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای و با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده از سوی برخی نامزدان گفته است: "ملل متحد به حمایت از مردم و نهادهای افغانستان به شمول همه احزاب سیاسی ادامه داده و به نهادهای انتخاباتی به منظور رسیدگی به تقاضاهای قابل درک نامزدان مشورت بی طرفانه و تخصصی خواهد داد تادر تصامیم مرتبط با تفتیش و بازشماری شفافیت موجود باشد".

XS
SM
MD
LG