لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به نتایج انتخابات افغانستان؛ دوستم از عبدالله حمایت کرد


یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان حمایت‌اش را از تصمیم عبدالله عبدالله، مبنی بر "تشکیل حکومت همه‌شمول" اعلام کرد.

آقای دوستم که از متحدان انتخاباتی عبدالله عبدالله است، روز چهارشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در میان هوادارانش در جوزجان از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری توسط کمیسیون انتخابات انتقاد کرد و اعضای کمیسیون‌‌های انتخاباتی "خاین" خواند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه نتایج انتخابات را اعلام و محمد اشرف غنی را برندۀ انتخابات اعلام کرد.

ساعاتی پس از آن، عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را "نتیجۀ دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری و خیانت بر ارادۀ مردم" خواند و بر تشکیل حکومت همه شمول تاکید کرد.

آقای دوستم از هوادارانش خواست که سر از فردا در ولایت‌های سرپل، فاریاب و دیگر ولایت‌ها پیروزی شان را در انتخابات جشن بگیرند. او گفت که "حق گرفته می‌شود، داده نمی‌شود" و برای معرفی والی‌ها در برخی ولایت‌ها آمادگی بگیرند.

عبدالرشید دوستم گفت که اعضای رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی باید به پنجۀ قانون سپرده شوند.

از سوی دیگر رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مخالفت‌اش را با تصمیم کمیسیون انتخابات اعلام کرد و گفت که این اقدام به معنی "مرگ دموکراسی و مردم سالاری" در افغانستان است.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون‌های انتخاباتی بر بنیاد قانون و طرزالعمل‌ها نه، بل‌که بر اساس "فشارهای سیاسی، قومی و پولی" صورت گرفته است.

او خواستار لغو نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری شد و بر "ایجاد حکومت مصالحۀ ملی" تاکید کرد.

در همین حال حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به گونۀ غیر مستقیم با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نتیجۀ آن مخالفت کرده و گفته است که این روند بر مردم افغانستان تحمیل شده و یک پروسه غیر ملی و در مغایرت با اصول و ارزش‌های مردم سالاری قرار داشت.

هرچند اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان واکنش‌های داخلی را در پی‌ داشته؛ اما جامعه جهانی به ویژه کشورها و نهادهای دخیل در قضیۀ افغانستان تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده اند.

XS
SM
MD
LG