لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا بر ایران تعزیرات جدید وضع کرد


شماری از وزیران خارجهٔ اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلجیم
شماری از وزیران خارجهٔ اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلجیم

وزیران خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا روز دوشنبه ۲۳ جنوری (چهارم دلو) چهارمین دور تعزیرات را بر ایران وضع کردند و در مورد وضع دهمین دور تعزیرات احتمالی بر روسیه نیز صحبت کردند.

این اتحادیه گفته است که چهارمین دور تعزیرات را بر تهران به دلیل سرکوب گستردهٔ اعتراضات ضد حکومتی وضع شده است.

تعزیرات جدید ۳۷ شخصیت حقیقی و حکمی ایران، به شمول اعضای سپاه پاسداران انقلاب ایران، را هدف قرار داده است. افرادی که هدف تعزیرات قرار گرفته اند، نه تنها از سفر منع شده اند، بلکه دارایی‌های آنان نیز منجمد شده است.

اما اعضای اتحادیهٔ اروپای از وضع تعزیرات کلی بر تمام ساختار سپاه پاسداران برای فعلاً دست برداشتند. بریتانیا و ایالات متحده نیز با وضع تعزیرات جدید بر ایران توافق کرده اند.

وزیران خارجهٔ اتحادیه‌ٔ اروپا همچنین توافق کردند تا به ارزش ۵۴۰ میلیون دالر کمک نظامی بیشتر برای اوکراین فراهم کنند.

اتحادیهٔ اروپا از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین تا حالا مجموعاََ نزدیک به ۱۲ میلیارد دالر کمک نظامی را برای کیف کمک فراهم کرده است.

جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا،‌ نیز گفته است که تعزیرات نفت که از سوی این اتحادیه بر روسیه وضع شده است، بر مسکو موثر بوده است.

بوریل گفت که روسیه در قسمت فروش نفت در هر بیرل ۴۰ دالر را از دست می‌دهد و این یک ضربهٔ بزرگ به ثبات مالی روسیه می‌باشد.

اما نشست وزیران خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا در بروکسل، پایتخت بلجیم، در قسمت متقاعد کردن آلمان مبنی بر فرستادن تانک‌های نوع لیوپارد-۲ ساخت آن کشور به اوکراین ناکام ماند. کیف گفته است که دسترسی به این نوع تانک ساخت آلمان، در جنگ علیه روسیه بی نهایت مهم است.

انالینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، گفته است که کشورش به ارسال این نوع تانک‌ها به اوکراین توسط سایر کشور‌ها مانند پولند، مخالفت نمی‌کند، اما تا حالا فراتر از آن چیزی بیان نکرده است.

تانک‌های لیوپارد-۲ ساخت آلمان است و فرستادن آن به اوکراین از سوی هر کشوری که باشد به توافق برلین نیاز دارد. با‌ آنهم ایالات متحده و آلمان در اوایل ماه جنوری اعلام کردند که به اوکراین ماشین‌های محاربوی کمک خواهند کرد.

در همین حال، اعضای اتحادیهٔ اروپا در مورد دور جدید تغزیرات بر مسکو بحث کردند، اما هنگری که رهبر آن روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دارد، اشارهٔ مخالفت به این تعزیرات را داده است.

XS
SM
MD
LG