لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار سپاه پاسداران به اتحادیهٔ اروپا: درج سپاه در فهرست تروریستی 'اشتباه' خواهد بود


جنرال حسین سلامی، رییس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
جنرال حسین سلامی، رییس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز شنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) به اتحادیهٔ اروپا هشدار داد که درج این نهاد در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی این اتحادیه یک "اشتباه " خواهد بود.

این هشدار پس از آن داده شد که پارلمان اروپا خواستار درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی شد.

اعضای پارلمان اروپا چهارشنبهٔ گذشته رای دادند تا در کنار سایر تعزیرات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل "فعالیت‌های ترویستی " باید منحیث یک سازمان تروریستی شناخته شود و دلایل عمدهٔ آن سرکوب معترضان و فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه می‌باشد.

این رای‌دهی در پارلمان اروپا جنبهٔ الزامی ندارد، اما در زمانی صورت گرفته است که وزیران خارجهٔ این اتحادیه از قبل پلان کرده اند تا هفتهٔ آینده در مورد وضع تعزیرات بیشتر بر ایران صحبت کنند.

جنرال حسین سلامی،‌ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت:‌ "اگر اتحادیهٔ اروپا مرتکب اشتباه شود، آنها پیامد‌های آنرا قبول کنند."

این مقام ارشد سپاه پاسداران همچنین گفته است که "اتحادیه اروپا فکر می کند که با چنین اظهاراتی می‌تواند این اردوی عظیم را متزلزل کند."

سلامی همچنین با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرگز نگران چنین تهدیدهایی نبوده، اضافه کرد که آنان قویتر عمل می‌کنند.

سپاه پاسداران شبه‌نظامیان بسیجی را نظارت می‌کند که از ماه سپتمبر ۲۰۲۲ به اینسو، اعتراضات ضد حکومتی آن کشور را سرکوب می‌کند.

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

مقامات در ایران گفته اند که در جریان اعتراضات صد‌ها نفر به شمول نیروهای امنیتی آن کشور کشته شده و هزاران نفر در ارتباط به این اعتراضات دستگیر و توقیف شده اند.

ایالات متحدهٔ امریکا از قبل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروهای قدس، شاخهٔ خارجی سپاه، را درج سازمان تروریستی خارجی آن کشور کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی در ایران تاسیس شد، نیروی ویژه‌ای است که مسوول حفاظت از رژیم ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی می‌باشد. سپاه پاسداران نفوذ زیادی در ایران دارد و بخش‌هایی از اقتصاد و نیروهای مسلح را کنترول می‌کند و مسوولیت برنامه‌های میزایلی و هسته‌ای ایران را نیزبر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG