لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: افغانستان چهارمین کشور شدیداً متاثر از تغییر اقلیم است


دفتر اتحادیه اروپا در کابل می‌گوید که افغانستان چهارمین کشور در جهان است که به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیم به طور فزاینده‌ای با بحران‌های بشری و حوادث طبیعی مواجه است.

دفتر اتحادیه اروپا برای افغانستان ناوقت روز یکشنبه هفتم می (۱۷ ثور) در تویتر نوشت که تغییرات اقلیمی در کنار مشکلات و چالش‌های دیگر در این کشور، باعث فشار بیشتر بر مردم خواهد شد.

این اداره نگاشته است: "تغییر آب و هوا همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما افغانستان در بین آسیب‌پذیرترین کشورهای این تغییر شامل است و در فهرست ۱۸۱ کشور، جایگاه ۱۷۶ را به خود اختصاص داده است. حوادث مکرر مانند خشکسالی و سیلاب‌ها، زندگی افغان‌ها را بیشتر با تهدیدات مواجه است".

مقام‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که در نشست روز یکشنبه در کابل، اثرات این پدیده بر افغانستان و یافتن راه‌حل برای آن را با کارشناسان تغییر اقلیم بررسی کردند. در اعلامیه‌ای که اتحادیه اروپا منتشر کرده است، اشتراک‌کنندگان این نشست از جامعه جهانی برای کاهش اثرات تغییرات اقلیم در افغانستان کمک خواسته اند.

در اعلامیه با اشاره به دهه‌های طولانی جنگ در افغانستان و خشکسالی مداوم در سال‌های اخیر گفته شده است که تغییرات اقلیمی بر زندگی افغان‌ها تاثیرات منفی گذاشته است.

در این اعلامیه به نقل از رافایلا لودیس، شارژدافیر ماموریت اتحادیه اروپا در افغانستان، آمده است: "همه باید این نشانه‌ها را جدی بگیرند و در برابر آن تدابیر اتخاذ کنند".

همچنان، توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، گفته که پیامدهای تغییر اقلیم در آینده احتمالاً بیش از چندین دهه جنگ در افغانستان آسیب بیشتری به افغان‌ها وارد کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیشتر مناطق افغانستان با اثرات خشکسالی مداوم سه سال اخیر مواجه است. در اثر خشکسالی، ذخایر آب زیرزمینی در مناطق جنوب غرب و جنوب این کشور کاهش یافته و ذخایر آب زیرزمینی در تمام ولایات از جمله کابل به عمیق‌ترین نقاط زمین رسیده است.

کارشناسان حفاظت از محیط زیست، سیلاب‌های شدید در افغانستان و خسارات جانی و مالی به مردم را از تاثیرات تغییرات اقلیمی دانسته و می‌گویند که به دلیل خشکسالی طولانی در این کشور، به مسایل حفاظت از محیط زیست توجه چندانی نشده است.

این در حالی است که در اوایل هفتۀ جاری، ریاست مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در ولایت ننگرهار، گفت که در برخی ولسوالی‌ها به شمول برخی از ساحات شهر جلال‌آباد، مرکز این ولایت، سیلاب‌ها منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن کم از کم ۲۵ نفر دیگر شد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اثر آفات طبیعی در افغانستان متضرر می‌شوند.

XS
SM
MD
LG