لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حوادث طبیعی در جریان امسال در افغانستان جان بیش از ۱۲۰۰ نفر را گرفته است


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان آمار تلفات یک ساله ناشی از حوادث طبیعی را نشر کرد که بر اساس آن، ۱۲۰۲ نفر در سراسر افغانستان جان باختند.

محمدعباس آخند، سرپرست این وزارت روز دوشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) در یک پیام تصویری گفته است که از اول حمل سال روان خورشیدی تاکنون در کنار کشته‌شدن مردم در نتیجۀ رویدادهای طبیعی، دوهزار و ۱۵۹ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

به گفتۀ او در این مدت ده‌هزار و ۸۰۸ منزل مسکونی به کلی ویران و ۲۳هزار و ۱۴۰ منزل دیگر نیز به گونۀ قسمی آسیب دیده است.

آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان نشان می‌دهد که در سال روان خورشیدی، بیش از ۱۴۷هزار جریب زمین زراعتی در نتیجۀ سیلاب‌ها و وقوع زلزله از بین رفته، بیش از ۴۰۰ دوکان و بیش از ۷۴۰ کیلومتر سرک درجه یک و درجه دو نیز تخریب شده است.

سرپرست این وزارت همچنان گفته که در حدود ۸۰هزار مواشی مردم نیز در نتیجه حوادث طبیعی تلف شدند.

این در حالی است که اکثر ولایات افغانستان در جریان تابستان امسال شاهد باران‌های شدید و سیلاب‌های مدهش بود. در کنار آن زلزلۀ قوی به تاریخ ۲۲ جون در جنوب‌شرق این کشور سبب مرگ ۱۰۳۶ نفر شد.

بر اساس معلومات دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، تیم ارزیابی این سازمان، در ولایات پکتیکا، پکتیا و خوست در جنوب‌شرق افغانستان ۲۰۰هزار نفر را که بیش از ۲۹هزار خانواده می‌شود، به عنوان زلزله‌زدگان ثبت کرده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در ماه فبروری اعلام کرد که ۷۴۰ منزل مسکونی در مناطق زلزله‌زدۀ پکتیکا و خوست جریان دارد.

در این حال، محمدعباس آخند، سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفت که این وزارت در همکاری با نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی، به ۷۱۱هزار خانواده آسیب‌دیده از حوادث طبیعی کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی را توزیع کرده است.

ملل متحد گفته است که افغانستان در حال حاضر مستعد آفات طبیعی مکرر است که سبب تلفات و خسارات جانی، معیشت، خانه‌ها و زیرساخت‌ها می‌شود.

سیلاب، زلزله و برفکوچ از جمله حوادث طبیعی است که اکثراً در افغانستان سالانه در کنار تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی را بر جا می‌گذارد.

پیش از این وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود که تغییرات اقلیمی بیشتر از دو میلیارد دالر در سال جاری به افغانستان زیان وارد کرده است.

XS
SM
MD
LG