لینک های دسترسی

Breaking News

نشست وزیران خارجۀ اتحادیه اروپا در مورد افغانستان


وزیران خارجۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) در مورد بررسی وضعیت افغانستان نشستی را برگزار می‌کنند.

جوسپ بوریل، مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام تویتر نگاشته است که به دنبال تحولات اخیر در افغانستان، تصمیم گرفته است تا این نشست برگزار شود.

آقای بوریل با اشاره به وضعیت پیش آمده در افغانستان نگاشته است: "افغانستان در یک چهار راه قرار گرفته است. امنیت و سلامت شهروندان [افغانستان] و نیز امنیت بین‌المللی در قمار گذاشته شده است."

طالبان که در چند هفتۀ اخیر اکثر ولسوالی‌ها و مراکز ولایات افغانستان را به تصرف در آورده بودند، روز یکشنبه ۱۶ اگست وارد شهر کابل شدند.

اتحادیه اروپا تلاش دارد در همکاری با کشورهای عضو خود، کارمندان افغان این نهاد را در افغانستان پیدا کرده و آنان را با خانواده‌های شان به یک محل مصوون انتقال دهند. اما شمار این کارمندان افغان اتحادیه اروپا تا هنوز مشخص نشده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت که رسیدگی به موضوع تخلیۀ کارمندان افغان اتحادیه اروپا از افغانستان، بسیار عاجل است و این اتحادیه آن را بسیار جدی می‌گیرد.

انتظار می‌رود که وزیران خارجۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد وضعیت امنیتی افغانستان و پیامدهای تصرف آن کشور توسط طالبان بر مهاجرت افغان‌ها به اروپا بحث کنند.

این در حالیست که به دنبال بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان طی چند هفته اخیر، برخی کشورهای اروپایی اخراج پناهجویان افغان را به حالت تعلیق درآوردند.

با وصف تصرف کابل توسط طالبان، حکومت اتریش گفته است که به اخراج پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی شان رد شده است، ادامه خواهد داد.

شماری از کشورهای اروپایی نگران اند که مسلط شدن طالبان بر افغانستان سبب سرازیر شدن سیلی از مهاجرین افغان به مرزهای اروپا شود.

XS
SM
MD
LG