لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل: از تراژیدی در افغانستان باید جلوگیری می‌شد 


سازمان عفو بین الملل می‌گوید که برای جلوگیری از تراژیدی بیشتر در افغانستان، جامعهٔ بین المللی باید قاطعانه وارد عمل شود.

اگنس کالمارد، منشی عمومی سازمان عفو بین الملل گفته است که آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد یک تراژیدی است؛ تراژیدیی که باید پیش‌بینی و از آن جلوگیری می‌شد. او افزود: "هزاران افغان با خطر جدی انتقام‌جویی طالبان مواجه اند."

خانم کالمارد اضافه کرد که از دانشمندان و خبرنگاران گرفته تا فعالین جامعهٔ مدنی و مدافعان حقوق بشری زنان نیز با خطر بی سرنوشتی مقابل اند.

منشی عمومی سازمان عفو بین الملل گفت: "حکومات خارجی باید اقدامات لازم را روی دست گیرند تا بیرون شدن مصوون آنانی تضمین شود که با خطر هدف قرار گرفتن از سوی طالبان مواجه اند. این اقدام باید شامل، تسریع روند ویزه، حمایت برای بیرون شدن از میدان هوایی کابل، فراهم آوری نقل مکان و مسکن‌گزینی و توقف اخراج اجباری باشد."

او علاوه کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید یک فیصله‌نامهٔ اضطراری را تصویب کرده و از گروه طالبان بخواهد که به قانون حقوق بشر بین المللی احترام گذارند و حملات انتقامجویانه را پایان ببخشند.

این در حالی است که شورای امنیت ملل متحد امروز در مورد افغانستان نشست اضطراری برگزار می‌کند.

هزاران افغان از هراس تهدید طالبان به میدان هوایی کابل هجوم برده اند و تلاش دارند از این کشور بیرون شوند.

ویدیو‌های نشر شده در صفحات اجتماعی نشان می‌دهد که صدها نفر بر طیاره‌های امریکایی هجوم می‌برند و نیروهای امریکایی برای متفرق کردن مردم دست به فیرهای هوایی می‌زندند.

براساس گزارش‌ها، کم از کم پنج نفر در جریان هرج و مرج در میدان هوایی بین‌المللی کابل جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG