لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: جهان نباید مردم افغانستان را تنها بگذارد


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که جهان نمی‌تواند که مردم افغانستان را تنها بگذارد و نباید هم چنین کاری کند.

آقای گوتیرش روز دوشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که تنش‌های اخیر در افغانستان صدها هزار نفر را مجبور به ترک منازل شان کرده است. او از تمام طرفین خواست تا از غیرنظامیان حفاظت کنند و کمک‌ها را فراهم و خدمات ضروری را ارایه کنند.

گروه طالبان پس از تصرف اکثر ولایت‌های افغانستان، روز یکشنبه وارد شهر کابل شدند. با ورود طالبان به کابل، سیلی از افغان‌ها در تلاش برای بیرون شدن از کشور به میدان هوایی کابل تجمع کردند.

منشی عمومی ملل متحد از کشورهای جهان خواست تا پناهجویان افغان را بپذیرند و از اخراج اجباری افغان‌ها پرهیز کنند.

آقای گوتیرش گفت که زمان آن فرا رسیده است که جامعۀ جهانی، متحدانه، تمام ابزار را برای حمایت از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان به کار ببندد.

او گفت: "نخست باید با یک صدا از حقوق بشر در افغانستان حمایت کنیم. من از طالبان و تمام جوانب می‌خواهم تا به قانون حقوق بشر بین المللی و حقوق و آزادی تمامی افراد احترام بگذارند."

او افزود که گزارش‌هایی در مورد محدودیت به حقوق بشری مردم در افغانستان دریافت کرده است و اضافه کرد که در مورد نقض حقوق بشری زنان و دختران نگران است؛ "دختران و زنانی که از برگشت به روزهای سیاه هراس دارند".

منشی عمومی ملل متحد گفت: "دوم، جامعه بین المللی باید متحد شود تا اطمینان حاصل گردد که افغانستان یک بار دیگر به صفت سکو یا پناهگاه امن سازمان‌های دهشت افگنی استفاده نشود."

او از شورای امنیت و جامعۀ بین المللی خواست تا برای سرکوب تروریزم جهانی در افغانستان در کنار هم بایستند،‌ با هم کار کنند و یکجا اقدام کنند و صرف نظر از این که کدام گروه در قدرت است، تضمین کنند که حقوق بشری احترام می‌شود.

انتونیو گوتیرش علاوه کرد که ملل متحد به کمک با افغان‌ها متعهد است و اطمینان داد که کارمندان این سازمان در افغانستان حضور خواهند داشت. او افزود که بحران بشری در افغانستان ۱۸ میلیون نفر را متاثر کرده است و ارایه خدمات ابتدایی به مردم یک امر است.

منشی عمومی ملل متحد خواستار توقف فوری خشونت‌ها، احترام به حقوق همۀ افغان‌ها شده و از افغانستان خواست که به مکلفیت‌های بین المللی خویش عمل کند.

XS
SM
MD
LG