لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان ویژهٔ اتحادیه اروپا با مقامات طالبان در قندهار دیدار کردند


مقام‌های طالبان می‌گویند که توماس نیکلاسن، نماینده ویژهٔ اتحادیه اروپا برای افغانستان و رافیلا ایودیس، رییس هیات اتحادیه اروپا، در سفری به ولایت قندهار با برخی از مقامات بلندپایه آن گروه دیدار کردند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان روز پنجشنبه دوم مارچ (۱۱ حوت) با فرستادن پیامی صوتی به رسانه‌ها گفت که هیات مذکور در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت، در مورد مسایل سیاسی، مبارزه با فساد و مسایل امنیتی گفتگو کرده است.

تکل افزود که امیرخان متقی در دیدار با این هیات اروپایی، علاوه بر سپاسگزاری کمک‌های آنان، بر نزدیکی افغانستان و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنان گفته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید ترغیب شوند تا سفارت‌های خود را در افغانستان بازگشایی کنند.

تکل گفت که توماس نیکلاسن در دیدار با مقام‌های طالبان، از کمک‌های این اتحادیه به افغانستان اطمینان داده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان به نقل از نیکلاسن گفت: "در کنار افغان‌ها می‌ایستیم، به کمک‌های بشری ادامه می‌دهیم و تصویر مثبت از افغانستان به جهانیان می‌رسانیم".

همچنان وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که حیات‌الله مبارک، معاون والی طالبان برای ولایت قندهار از نمایندگان اتحادیه اروپا خواست تا در زمینه آموزش، مراکز درمانی بیماران روانی، ساخت بندهای آب و صحت در این ولایت همکاری کنند.

نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان در حالی به قندهار سفر کرده است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز در این ولایت زندگی می‌کند.

هنوز معلوم نیست که آیا این هیات با رهبر طالبان نیز دیدار کرده است یا خیر، اما پیش از این گزارش‌هایی نشر شده بود که رهبر طالبان دیدار با هیات سازمان همکاری‌های اسلامی و مقامات بلندپایه ملل متحد از جمله معاون سرمنشی این سازمان را رد کرده است.

نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان هنوز در مورد سفر به قندهار و ملاقات با مقامات طالبان در آنجا چیزی نگفته است.

طالبان که در اگست ۲۰۲۱ میلادی دوباره بر افغانستان مسلط شدند و محدودیت‌هایی را بر تحصیل، کار و فعالیت‌های اجتماعی زنان اعمال کرده اند، تلاش دارند مشروعیت بین المللی را کسب کنند اما هنوز از سوی هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعه جهانی در برابر عملکردها و محدودیت‌های طالبان واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

اتحادیه اروپا هرچند تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما در زمینه کمک‌های بشردوستانه و حمایت حقوق بشری از نیازمندان این کشور تا حدودی با حکومت طالبان تعامل دارد.

نماینده ویژهٔ اتحادیه اروپا برای افغانستان، در ماه ۱۲ فبروری در سفری به هند و دیدار با مقامات آن کشور، برای درک بهتر وضعیت افغانستان و ادامه کمک‌های بشردوستانه به این کشور بر حضور حداقلی در افغانستان موافقت کرد.

اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود که ۱۴۷ میلیون یورو به سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه برای کمک به نیازمندان در افغانستان در سال ۲۰۲۲ اختصاص داده بود.

XS
SM
MD
LG