لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا: دختران افغان باید به مکتب برگردند و زنان به کار خود ادامه دهند


همزمان با افزایش محدودیت‌های طالبان بر زنان و ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران افغان، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید که باید دختران به مکتب برگردند و زنان به کار خود ادامه دهند.

توماس نیکلاسن روز چهارشنبه اول جون (۱۱ جوزا) در تویتر نگاشته است که در نشستی که به میزبانی قزاقستان در پایتخت آن کشور برگزار شده بود، وضعیت افغانستان به بررسی گرفته شده است.

در این نشست افزون بر نمایندگان ویژه اتحادیۀ اورپا، مقام‌های کشورهای آسیای مرکزی و دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز حضور داشته اند.

آقای نیکلاسن افزوده است: "زنان و دختران باید بتوانند به مکتب بروند، کار کنند و در زندگی عمومی مشارکت کامل داشته باشند. ما از ابتکارات جامعه جهانی برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی افغانستان قدردانی کرده و بر اهمیت ثبات منطقه‌ای و ادامه گفتگو تاکید کردیم."

با آنکه بیش از نه ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

همچنین از زمانیکه طالبان بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، کارمندان زن جز برخی ادارات معدود، از رفتن به دفاتر دولتی منع شده اند و طالبان در این مدت همواره محدودیت‌های جدیدی را بر زنان وضع کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، مقام رهبری طالبان به تاریخ هفتم می (۱۷ ثور) در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته است که حجاب اسلامی را رعایت کنند. در این دستور گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که "تنگ و نازک" نباشد.

پیشتر از آن، طالبان محدودیت‌هایی را بر سیر و سفر زنان وضع کرده بودند.

کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

این کشورها به شمول ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و نهادهای مختلف بین‌المللی بارها خواستار بازگشایی بی‌درنگ مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران در افغانستان شدند.

در این حال، دیدبان حقوق بشر افغانستان می‌گوید که با آنکه طالبان یک کمیتۀ نه نفری را به هدف بازگشایی مکاتب دختران ایجاد کرده اند، تا کنون از آغاز کار این کمیته خبری نیست.

این نهاد افزوده است: "مقامات طالبان بارها گفته اند که مکاتب دختران، به زودی بازگشایی می‌شوند، اما ۲۵۶ روز است که دانش‌آموزان دختر نمی‌توانند به مکتب بروند."

اما طالبان گفته اند که در حال حاضر، کار روی بازگشایی مکاتب دختران جریان دارد.

گروه طالبان در حاکمیت قبلی خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بود.

XS
SM
MD
LG