لینک های دسترسی

Breaking News

روزانه نه کودک در افغانستان کشته و زخمی می‌شوند - گزارش


اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با نشر گزارشی در مورد وضعیت کودکان در افغانستان گفته است که در اثر جنگ در این کشور به گونه اوسط روزانه ۹ کودک کشته و زخمی می‌شوند.

بربنیاد این گزارش که روز سه شنبه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) نشر شده، به دلیل جنگ در میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی، شش هزار و ۵۰۰ کودک کشته و ۱۵هزار کودک دیگر زخمی شده اند.

در گزارش آمده است: "بسیاری از کودکانی که از جنگ رو در رو میان جناح‌های درگیر فرار کرده اند، هنوز هم اثرات خشونت را بر زندگی روزمره شان احساس می‌کنند."

یونیسف گفته است که در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶۲ حمله به مکاتب، مراکز صحی و کارمندان این بخش‌ها صورت گرفته است.

در این گزارش به نقل هینریتا فور، رییس اداره حمایت از کودکان ملل متحد آمده است: "روزمره کودکان افغان، خانواده‌های شان و باشندگان محل از این جنگ وحشتناک رنج می‌برند."

آقای فور گفته است که کودکان افغان در وضعیت جنگی رشد می‌کنند، مکتب می‌روند، کار می‌کنند و آیندۀ شان را می‌سازند.

حملات هوایی و انتحاری

در گزارش یونیسف آمده که حملات انتحاری و انفجار مواد جاسازی شده، بیشترین تلفات را به کودکان وارد کرده و همین دو مورد در نه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، عامل ۴۲ درصد تلفات غیرنظامیان بوده است.

همچنان یونیسف گفته است که حملات هوایی نظامیان افغان و طرفداران آنان در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲۳۶ نفر را کشته و به همین شمار غیرنظامیان را مجروح ساخته اند.

به گفته یونیسف، در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، در یک حمله هوایی به یک منزل مسکونی در هلمند، ۲۳ غیرنظامی به شمول ده کودک کشته شدند.

مکان خطرناک برای کودکان

بربنیاد گزارش اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، سال ۲۰۱۹ میلادی یکی از سال‌های مرگبار برای کودکان در افغانستان بوده است.

بربنیاد گزارش یونیسف، در جریان سال گذشته، ۹۲۷ کودک در جنگ کشته شده و دو هزار ۱۳۵ تن مجروح شده اند.

بر اساس این گزارش ۵۰ درصد تلفات در هشت ولایت به شمول کابل، ننگرهار، پکتیار، هلمند و کندهار صورت گرفته است.

یونیسف گفته در مناطق شهری از هر پنج کودک، یک کودک به مکتب نمی‌رود.

در بخش صحت کودکان نیز یونیسف گفته که دو میلیون کودک افغان به سوءتغذی مزمن دچار اند.

یونیسف از طرف‌های درگیر خواسته که برای حفاظت از زندگی کودکان اقدامات جدی را روی دست گیرند و برای فراهم سازی زمینه آموزش، آب پاک و تامین حفظ الصحه برای کودکان کار کنند.

XS
SM
MD
LG