لینک های دسترسی

Breaking News

دو سوم کودکان افغان حس مصوونیت نمی‌کنند - نظرپرسی


یافته های یک نظرپرسی دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان (Save the Children) از وضعیت کودکان در افغانستان نشان می‌دهد که از هر سه کودک، دو کودک در مسیر مکتب از وقوع انفجار، اختطاف و سایر رویدادهای خشونت‌بار نگرانی دارند.

یافته های این نظرپرسی که امروز سه شنبه ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) نشر شد، نتایج گفتگوی مستقیم با ۹۰ کودک و حدود ۶۰۰ پدر در چهار ولایت افغانستان است که ۹۵ در صد پدران تجربۀ کودکان شان را از جنگ تایید کرده اند.

بر اساس این سروی، کودکان افغان همواره از شرایط زندگی شان در هراس اند و در رویارویی با شرایط سخت به دلیل نبود حمایت، همیشه نگرانی دارند. حدود ۹۵ درصد پدرانی که با آنان مصاحبه شده است، گفته اند که فرزندان شان جنگ را تجربه کرده اند.

به گفتۀ دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، در افغانستان کودکان در مسیر مکتب از وقوع انفجارها، گلوله‌باری، حمله هیلیکوپترها ترس دارند.

این دفتر گفته است: "کودکان افغان هنگام رفتن به بازار و یا هم حین بازی در اطراف منازل شان با این گونه رویدادها مواجه می‌شوند. تنها ۳۰ در صد کودکان در مکاتب خود را مصوون احساس می‌کنند؛ اما دختران نسبت به پسران کمتر احساس مصوونیت دارند".

اکثر کودکان شرکت کننده در این نظرپرسی گفته اند که هنگام رفتن به بیرون "بسیار می‌ترسند".

یک دختر ۱۴ ساله در ولایت سرپل گفته است: "زمانی که بیرون از خانه درگیری آغاز شود، در روستای ما هیچ جایی امن نیست؛ اما خانه بهتر از بیرون است. ما در کنج‌های خانه پناه می‌گیریم".

دختری ۱۶ سالۀ دیگر در کابل گفته است: "برادر ۱۴ سالۀ من نزدیک محل حملۀ سرک دارالامان بود، پس از حمله همیشه او می‌ترسید و نگران بود و زمانی صدای بلند می‌شد، حتی با صدای بلند دروازه خانه، از جایش می‌پرید".

اونو ون منن، رییس دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان گفته است که بر بنیاد یافته‌های این اداره، کودکان افغان در محیط خشونت‌بار زندگی می‌کنند و از بیماری‌های روانی رنج می‌برند.

آقای منن گفته است که کودکان هنگام رفتن به مکتب و حین برگشت باید محافظت شوند و دامنۀ جنگ نباید به نزدیکی مکاتب گسترش یابد.

به باور این اداره، آموزش حق اساسی کودکان است و هیچ‌گاهی به این دلیل که رفتن به مکتب "زیاد خطرناک است" نباید کودکان از آموزش محروم شوند.

بر بنیاد آمار دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف حدود ۱۱۵۳ مکتب در افغانستان از منازعات مسلحانه آسیب دیده و تنها در سال گذشتۀ میلادی ۳۳۷ مکتب در این کشور از جنگ متاثر شده اند.

این اداره گفته است که سال قبل از مکاتب به عنوان مراکز رای‌دهی کار گرفته شد؛ به همین دلیل حملات بر مکاتب زیاد بود. وزارت معارف افغانستان نیز در شش سال گذشته تلفات ۲۷۸۷ منسوب معارف را ثبت کرده است.

یافته های این نظرپرسی در آستانۀ چهارشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) کنوانسیون حقوق کودکان ملل متحد سی ساله می‌شود.

XS
SM
MD
LG