لینک های دسترسی

Breaking News

پونتی: اردوغان به اتهام ارتکاب جنایت جنگی پیگرد شود


کارلا دیل پونتی، تحقیق کنندۀ پیشین سازمان ملل متحد گفته است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه باید به خاطر راه اندازی عملیات نظامی در سوریه مورد پی‌گیرد قرار گرفته و رسماً به "ارتکاب جنایات جنگی"متهم شود.

خانم دیل پونتی، که عضو کمیتۀ ویژۀ ملل متحد در امور سوریه بود، در یک مصاحبه گفته است که ترکیه با انجام عملیات نظامی در سوریه، قوانین بین المللی را زیر پا کرده و جنگ را بار دیگر در آن کشور شعله ور کرده است.

اما حکومت ترکیه ادعا دارد که پس از خروج قوای امریکایی از مناطق مرزی سوریه-ترکیه، نظامیان ترک به گونۀ خاص جنگجویان کرد را که در ساحات جنوب شرقی ترکیه دست به اعمال تروریستی می‌زنند، هدف قرار داده است.

خانم دیل پونتی در مصاحبه با روزنامۀ "سویس در اخیر هفته" گفته است "تحقیق باید در مورد او (اردوغان) آغاز شود و وی به ارتکاب جنایات جنگی متهم شود. اجازۀ معافیت به او داده نشود".

انتقادات شدید و هشدارهای جدی از سوی ایالات متحده در پی عملیات نظامی ترکیه در سوریه، انقره را به توافق به آتش بس واداشت.

هفتۀ گذشته و در آخرین مهلت این آتش بس، رییس جمهور اردوغان با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دیدار کرد و دو رهبر توافق کردند که پولیس نظامی روسیه، جنگجویان کرد سوریه که انقره آنان را دهشت افگنی می‌پندارد، تا ۳۰ کیلومتر مرز ترکیه دور براند.

قرار است سر از سه شنبه ۲۹ اکتوبر ( هفتم عقرب) گزمه های مشترک نظامیان روسیه و ترکیه در ساحات مرزی ترکیه و سوریه، جاییکه نظامیان امریکایی مستقر بودند، آغاز شود.

کارلا دیل پونتی در سپتمبر ۲۰۱۲ در ترکیب گروه سه نفری حقیقت‌یاب ملل متحد در مورد سوریه شامل شد تا رویدادهایی چون حملات توسط اسلحۀ کیمیایی، نسل کشی ایزدیان عراق، محاصرۀ غیرنظامیان و بمباردمان کاروان‌های امدادرسان را مستند سازی کند.

اما این کارمند پیشین ملل متحد در سال ۲۰۱۷ از این سمت استعفا کرد و گفت که فقدان حمایت سیاسی از فیصله‌نامه‌های شورای امنیت، انجام این وظیفه را دشوار کرده است.

XS
SM
MD
LG