لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات ترکیه پایان یافت؛ نیروهای روسی در مرز سوریه جابجا شدند


نیروهای نظامی روسی با عبور از دریای فرات در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه جابجا شدند.

وزارت دفاع روسیه امروز ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) گفت که نیروهای پولیس نظامی روسی بر اساس توافقی که دیروز با انقره صورت گرفت، وارد خاک سوریه شده اند تا در هماهنگی با محافظین مرزی سوری، جنگجویان کرد را به فاصله ۳۰ کیلومتری دورتر از مرز انتقال دهند.

وزارت دفاع روسیه، نقشه ایجاد ۱۵ پوسته امنیتی سوری را نیز نشر کرده است که در امتداد مرز با ترکیه ایجاد خواهد شد.

علاوه بر آن، نیروهای ترکیه به فاصله ۱۲۰ کیلومتر عرض و ۳۲ کیلومتر عمق داخل خاک سوریه ساحه امن را حفظ کرده و در نهایت با نیروهای روسی گزمه مشترک را در امتداد مرز راه اندازی خواهند کرد.

پس از توافق دیروز، وزارت دفاع ترکیه گفته است که عزم حملۀ مجدد بر جنگجویان کُرد سوری را ندارد، ولی انقره هشدار داده در صورتیکه این جنگجویان مطابق توافق جدید عمل نکنند، مورد حمله مجدد قرار خواهند گرفت.

بر اساس توافق میان انقره و مسکو، جنگجویان کُرد سوری مکلف اند که تا تاریخ ٢٩ ماۀ اکتوبر از همه ساحات هم مرز با ترکیه بیرون شوند.

براساس این توافق، ترکیه کنترول ساحاتی را دراختیار خواهد داشت که طی عملیات نظامی اخیر خود آن را تصرف کرده و ساحات باقی مانده تحت کنترول حکومت سوریه و روسیه قرار خواهد داشت.

به گفتۀ حکومت ترکیه، ایالات متحده برایش اطمینان داده است که براساس توافق قبلی، همه جنگجویان کُرد سوری از آن ساحاتی بیرون شده اند که انقره خواهان ان بود.

ترکیه دو هفته پیش عملیات نظامی را علیه کردها در داخل خاک سوریه راه اندازی کرد. جنگجویان کرد در کنار نیروهای امریکایی علیه گروه داعش جنگیدند، اما ترکیه می‌گوید که آنان با "تروریستان" جدایی طلبی ربط دارند که برای آزادی شان با ترکیه درگیر استند.

عملیات ترکیه پایان یافت؛ نیروهای روسی در مرز سوریه جابجا شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:03 0:00

XS
SM
MD
LG