لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی محتاطانۀ مککین در مورد گفتگوهای صلح افغانستان


جان مککین چند روز پیش با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار کرد
جان مککین چند روز پیش با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار کرد

جان مککین عضو جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده می گوید که باید در گفتگوهای صلح افغانستان مشخص شود که آیا نمایندگان شرکت کنندۀ طالبان از تمام آن گروه نمایندگی می کنند یا یک بخش آن. او افزود که پاکستان با توقف حمایت از شبکۀ حقانی می تواند نقش بارزی را در تامین صلح در افغانستان بازی کند.

آقای مککین که ریاست کمیتۀ قوای مسلح مجلس سنای کانگرس امریکا را به عهده دارد، در مصاحبۀ ویژه با رادیو تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان باید بادرنظر داشت وضعیت موجود صورت گیرد و نباید تجربۀ عراق در افغانستان تکرار شود. متن کامل این مصاحبه را به گونۀ پرسش و پاسخ در ادامه بخوانید.

پرسش: نشست اسلام آباد نخستین دیدار رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان بود، این انکشاف تا چه حد مهم است؟ در حالیکه ایالات متحده امریکا و چین ناظر این روند اند، واشنگتن در پیشبرد بیشتر این گفتگو ها چه کرده می تواند؟

پاسخ: معلومدار هر زمانیکه گفتگویی صورت می گیرد، نشانه یی خوبی است. ولی چند پرسش وجود دارد: آنانی که به نمایندگی از طالبان در این نشست حضور می یابند آیا از تمام آن گروه نمایندگی می کنند یا تنها از یک بخش آن؟ هدف این گفتگو ها چیست؟ آیا هر دو طرف هدف شان را روشن ساخته اند؟ امیدواریم که این گفتگو ها موفق شود و این امر مهمی است. پاکستانی ها نیز می توانند نقش مهمی را در این پروسه ایفا کنند. نقش عمدۀ که پاکستان ایفا کرده می تواند این است که از حمایت شبکۀ حقانی دست بردارد که هنوز هم به طراحیحملات بر افغانستان ادامه می دهد و این قابل قبول نیست.

پرسش: آیا ایالات متحده در موضعی قرار دارد تا پاکستان را مجبور سازد که این پروسه را انکشاف دهد و ایالات متحده تا چه حد بالای نتایج گفتگوهای صلح تاثیرگذار بوده می تواند؟

پاسخ: فکر می کنم ایالات متحده می تواند نقش سازنده یی داشته باشد. باور دارم که جنرال شریف، لوی درستیز پاکستان مرد خوبی است. اردوی پاکستان هنوز هم در سازمان استخبارات آن کشور نفوذ دارد و این سازمان از شبکۀ حقانی حمایت می کند. ما همه از این واقف استیم و این کار باید متوقف شود. بناءً باورمندم که ما باید خوشبین باشیم، اما فکر می کنم که خوشبینی محتاطانه داشته باشیم.

پرسش: نظریه یی وجود دارد که معامله سیاسی و تامین صلح در افغانستان می تواند تعهد کانگرس ایالات متحده را برای فراهم آوری کمک به آن کشور کاهش دهد، آیا چنین خطری را محتمل می دانید؟

پاسخ: خطر بزرگ، تعهد رئیس جمهور برای خروج کامل سربازان تا سال ۲۰۱۷ به استثنای حفظ شماری از سربازان در سفارت، است. این تمام برنامۀ ما را با خطر مواجه می سازد، چون افغانها جنگجویان خوبی هستند و آن را از سال گذشته بدین سو ثابت ساختند، اما آنان هنوز هم به کمک امریکا در عرصۀ استخبارات و حمایت هوایی و سایر بخش ها نیاز دارند. یعنی کمک به افغانها در صورت خروج کامل سربازان امریکایی، بدون اینکه حمایتی از پایگاه های نظامی چون بگرام و کندهار فراهم شود، همان خطری را در پی دارد که در عراق آن را تجربه کردیم. به این معنا که طالبان به کمک شبکه حقانی و با استفاده از پناهگاه های شاندر پاکستان، به پیروزی خواهند رسید. ما شاهد استیم که ایرانی ها به طالبان تسلیحات فراهم می کنند.

پرسش: شما اخیراً سفری به افغانستان داشتید و با آقای اشرف غنی دیدار کردید، آیا تلاش آقای غنی برای گفتگو با طالبان و نزدیکی با اسلام آباد، موثر واقع شده است؟

پاسخ: امیدواریم، ما نمی دانیم، اما روش رئیس جمهور غنی با پاکستان، حرکت درستی است که امیدواریم با برخورد مشابه از جانب پاکستان مواجه گردد، چون می دانیم که سیاست داخلی پاکستان بسیار پیچیده است، اما امیدواریم که پاکستانی ها کشاندن طالبان به میز مذاکره را به سود خود بپندارند. من در مورد نتیجهخوشبین نیستم ولی فکر می کنم مهم است که این کوششها برای حل این معضل صورت گیرد و در عین زمان در حالیکه طالبان می دانند ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ تقریباً کاملاً (از افغانستان) خارج می گردند، علاقمندی آن گروه برای توافق کاهش می یابد، زیرا فکر می کنند که به پیروزی می رسند.

پرسش: شما واکنش جدی در قبال کاهش شمار سربازان امریکایی در افغانستان داشتید، توصیه تان در این مورد به ادارۀ اوباما و ادارۀ رئیس جمهور آیندۀ امریکا چیست؟

پاسخ: شمار سربازان باید وابسته به شرایط موجود باشد، سال گذشته، اردوی افغانستان نشان داد که می تواند بجنگد، آنان طالبان را شکست دادند، اما تلفات زیادی نیز داشتند. بنابراین در شرایط موجود باید شمار و نحوۀ حضور سربازان امریکایی مشخص شود. طوریکه گفتم به حمایت هوایی، به استخبارات و به آموزش نیاز است که ایالات متحده می تواند آن را فراهم کند و خروج کامل فاجعه ساز خواهد بود. ما در جلسه استماعیه یی که با وزیر دفاع داشتیم شنیدیم که آنان فقط ۶۰ نفر را آموزش داده اند تا برضد گروه داعش بجنگند، حالانکه هزاران نفر از دور جهان برای شرکت در این جنگ می روند. این غیر قابل باورست.

پرسش: آیا به نظر شما گروه های الهام گرفته است داعش با استفاده از خلا های امنیتی، در منطقه گسترش یافته می توانند؟

پاسخ: گروه دولت اسلامی نباخته است، به این معنا که آن گروه پیروز می شود، در مناطقی مانند کوبانی عقب نشینی کرد اما موصل دومین شهر بزرگ عراق را در تصرف دارد و در مورد حمله بالای بغداد غور می کنند. این نظریه که رئیس جمهور در خطابه ابراز داشت که ما در حال شکست دادن گروه دولت اسلامی هستیم، یک خیال است.

پرسش: در آخر پیام شما به مردم افغانستان چیست؟

پاسخ: مردم افغانستان با قربانی ها، شجاعت خود را ثابت ساختند، تلفات سال گذشتۀ زنان و مردانی که در اردو فعالیت می کنند، در بلندترین حد بود، اما آنان دیگر طالبان را نمی خواهند. پیام من به مردم افغانستان این است که آنان مردم شجاعی استند و نشان دادند که می توانند طالبان را شکست بدهند و ایالات متحده به کمک خود به آنان متعهد است.

XS
SM
MD
LG