لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد تحلیلگران امریکایی از چگونگی مذاکرات با طالبان


برخی کارشناسان امریکایی و آگاهان امور افغانستان به این باور اند که روند مذاکرات و برنامه خروج نیرو های امریکایی از افغانستان در مسیر درستی در حرکت نمی باشد.

این کارشناسان با انتقاد از مذاکرات ایالات متحده امریکا با گروه طالبان می گویند که واشنگتن در این مذاکرات ضمانت قطع رابطه با گروه های دهشت افگن را از یک گروهی می خواهد که خود این گروه عملاً دست به اعمال دهشت افگنی می زند.

یانیس کاسکیناس، کارشناس امور افغانستان در نشست تحت نام "مذاکرات ترمپ با طالبان برای افغانستان چه معنی می دهد" روز جمعه (دهم حوت) در «بنیاد نیو امریکا» گفت که واشنگتن نباید با گروه طالبان مذاکره کند.

آقای کاسکیناس گفت: "می خواهم واضح بگویم... نباید با آنان (طالبان) گفتگو کنیم. شما در حقیقت وارد گفتگو با گروهی می شوید که مسوولیت حملات مرگبار بر هلمند و میدان وردک را به عهده گرفته اند."

یانیس کاسکیناس افزود که اگر او زلمی خلیلزاد را به حیث فرستاده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان تعیین می کرد، از آقای خلیلزاد می خواست تا این مذاکرات در کابل انجام شود نه در دوحه.

این کارشناس امور افغانستان که از سال ۲۰۰۱ به این سو در افغانستان زندگی می کند، وضعیت کنونی را برای مصالحه با طالبان نامناسب خواند و گفت: "همگان به این نظر اند که مصالحه و گفتگو یک کار درست است. من می گویم که در حال حاضر این یک کار مناسب نیست. اگر مصالحه به نفع ما (امریکا) است، باید حکومت (افغانستان) را به سطحی تقویت ببخشیم که از مردم افغانستان نمایندگی کند. به عوض چهارچوب ها و توافقات کلیشه ای، باید بر حضور یک رئیس جمهور در افغانستان فشار آوریم که واقعاً از مردم افغانستان نمایندگی کند."

این کارشناس امور افغانستان همچنان مخالفت خود را با هر اقدامی که منجر به تضعیف دولت و نظام افغانستان شود، ابراز کرد.

یانیس کاسکیناس افزود: "اکنون به عوض اینکه بگذاریم تا به یک حکومت جدید (انتخابی) دست یابیم که به گونه واقعی گفتگو های صلح را ادامه بدهد، ما آنچه را که از سال ها به این سو برای تقویت آن کار کرده ایم، تضعیف می بخشیم."

اما شمیلا چوهدری، رئیس پیشین بخش افغانستان و پاکستان در شورای امنیت ملی حکومت بارک اوباما به این نظر است که اکنون فرصت انجام کار های ساختاری از دست امریکا رفته است.

خانم چوهدری گفت: "حتا فرصت اعمال فشار باقی نمانده است. به خاطریکه حضور فزیکی نیرو های امریکایی اجازه این کار را نمی دهد. ما در موقعیتی قرار نداریم تا بر طالبان فشاری را که می خواهیم، اعمال کنیم."

خانم چوهدری علاوه کرد که حکومت دونالد ترمپ "استراتیژی همه جانبه" در افغانستان ندارد.

اما یانیس کاسکیناس تاکید کرد که واشنگتن هم اکنون هم می تواند بر گروه طالبان اعمال فشار کند. او گفت: "ما می توانیم بر طالبان فشار ها را افزایش بدهیم و این کار را می توانیم از ندادن فرصت برای تقویت موقف طالبان آغاز کنیم تا آنان اینگونه تصور نکنند که حکومت بعدی از آنان خواهد بود."

انتقاد کارشناسان از نحوه مذاکرات امریکا با طالبان در حالی صورت می گیرد که قرار است این مذاکرات پس از دو روز وقفه روز شنبه (یازدهم حوت) دوباره از آغاز شود.

XS
SM
MD
LG