لینک های دسترسی

Breaking News

روند صادرات افغانستان به پاکستان امروز آغاز می‌شود


مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که قرار است امروز روند صادرات از این کشور به پاکستان به گونۀ رسمی از سر گرفته شود.

خان‌جان الکوزی، معاون این اتاق امروز دوشنبه ۲۲ جون (دوم سرطان) به صدای امریکا گفت که بر اساس یک میکانیزم خاص، پاکستان اجازۀ صادرات اموال تجارتی افغانستان را داده است.

او افزود: "حالا بندر غلام خان، بولدک و تورخم شش روز در هفته به روی صادرات و واردات باز خواهد بود. اموال افغانستان به اساس یک میکانیزم خاص اجازه داده می‌شود که وارد خاک پاکستان شود. امروز به گونۀ رسمی این روند آغاز می‌شود و در گذرگاه‌های تجارتی آمادگی گرفته شده است".

آقای الکوزی گفت که از حدود چهار ماه گذشته به این طرف، پاکستان گذرگاه‌های تجارتی و ترانزیتی را به روی صادرات افغانستان بسته بود.

به گفتۀ تاجران افغان، در این مدت به دلیل تاخیر صادرات و واردات به تاجران دو کشور ضررهای مالی هنگفت وارد شده است.

مقام‌های ولایت ننگرهار نیز امروز دوشنبه از آغاز روند صادرات کالاهای تجارتی افغانستان از آن ولایت به پاکستان خبر داده اند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است: "امروز ده بجه به گونۀ رسمی صادرات از این ولایت از طریق مسیر تورخم به پشتونخوا و پاکستان آغاز می‌شود".

آقای خوگیانی گفته است که گذرگاه تورخم به روی صادرات و واردات دوطرفه باز خواهد بود.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد هفتۀ گذشته گفت که قرار است هفتۀ آینده، پاکستان گذرگاه‌های تورخم، سپین‌بولدک – چمن و بندر غلام‌خان را به روی صادرات افغانستان باز کند.

پاکستان در اول ماه مارچ سال روان میلادی، نخست گذرگاه چمن – سپین‌بولدک و سپس در اواسط همین ماه گذرگاه تورخم را به دلیل جلوگیری از گسترش کروناویروس به روی صادرات افغانستان بست. اما از دو ماه گذشته این مسیرها را به روی واردات افغانستان باز کرد.

XS
SM
MD
LG