لینک های دسترسی

Breaking News

اف‌بی‌آی نگران 'حملهٔ هماهنگ' تروریستی در خاک امریکا است


کرستوفر واری، رییس ادارهٔ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)
کرستوفر واری، رییس ادارهٔ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)

یک سری از تهدیدات آنلاین حامیان گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) علیه اروپا و حملهٔ مرگبار این گروه بر سالون کنسرت در مسکو سبب نگرانی مقامات امنیتی در ایالات متحده شده است.

مقامات امنیتی ایالات متحده نگران اند که مبادا گروه‌های کوچک و یا افراد از توطیه‌های تروریستی در سراسر جهان الهام گرفته و حملاتی را در خاک امریکا انجام بدهند.

کرستوفر واری، رییس ادارهٔ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) قرار است روز پنجشنبه ۱۱ اپریل (۲۳ حمل) در مورد این نگرانی‌ها و یا هم چیزی نگران کننده‌تر از آن به قانونگذاران امریکایی توضیحات بدهد.

واری گفته است: "اکنون احتمال یک حملهٔ هماهنگ در داخل کشور (امریکا)، مشابه حمله شاخهٔ خراسان داعش که چند هفته پیش در سالون کنسرت روسیه اتفاق افتاد، به طور فزاینده نگران کننده است."

مهاجمان ملبس با یونیفورم نظامی جمعه شب ۲۲ مارچ وارد یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو شدند و بر تماشا‌گران گلوله باری کردند. در این گلوله‌باری دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

در تازه‌ترین مورد، رسانه‌های مرتبط به گروه دولت اسلامی اخیراً خواستار حمله به استدیوم‌های میزبان بازی‌های فوتبال لیگ قهرمانان اروپا در مادرید، لندن و پاریس شده که مقامات امنیتی اروپا را به اتخاذ تدابیر امنیتی شدید واداشته است.

اما وزارت امنیت داخلی و چندین مقام نظامی و استخباراتی ایالات متحده گفته اند که هیچ اطلاعات معتبری یا هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که داعش یا گروه‌های تروریستی جهانی وابسته به آن توانایی دسترسی به خاک ایالات متحده را داشته باشند.

کریستین ابی‌زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده اخیراً گفت که این گروه تروریستی "از بسیاری جهات در تلاش است تا توانایی های مهمی مرتبط به ایالات متحده را کسب کند."

اما سایر هشدارها بر تهدیدات علیه اهداف ایالات متحده در خارج از خاک ایالات متحده متمرکز شده است.

مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای امریکایی در شرق میانه و جنوب آسیا ماه گذشته در جلسهٔ مجلس سنای کانگرس امریکا، گفت: "شاخهٔ خراسان داعش توانایی و اراده حمله به منافع ایالات متحده و غرب در خارج از کشور را در کمتر از شش ماه و بدون هیچ هشداری دارد."

اما وزارت امنیت داخلی ایالات متحده از امریکایی‌ها خواسته است که مراقب باشند.

یکی از سخنگویان این وزارت روز چهارشنبه در پاسخ به سوالاتی در مورد تهدیدات داعش به اهدافی در اروپا به صدای امریکا گفت: "ایالات متحده نیز در وضعیت تهدید شدید قرار دارد."

او گفت: "وزارت امنیت داخلی در همکاری با شرکای خود وضعیت تهدیدات را ارزیابی، به مردم امریکایی اطلاع رسانی کرده و از کشور محافظت خواهد کرد."

سخنگوی وزارت امنیت داخلی امریکا افزود: "ما از مردم می‌خواهیم که هوشیار باشند و فعالیت‌های مشکوک را به سرعت به مجریان قانون محلی خود گزارش دهند."

این در حالی است که لیندسی گراهام و کتی برت، سناتوران جمهوریخواه روز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) با ارسال نامه‌ای به چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات و مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای کانگرس امریکا، خواستار برگزاری جلسه توجیهی محرم در مورد تهدیدات فزایندهٔ گروه‌های تروریستی، از جمله شاخهٔ خراسان گروه داعش، علیه ایالات متحده شدند.

در نامه آمده است: "حملات اخیر شاخهٔ خراسان داعش توانایی آنها برای حمله به سراسر جهان را بیشتر مشهود می‌سازد. بم‌گذاری انتحاری آنها در ایران در ماه جنوری ۲۰۲۴ و قتل عام در یک سالون کنسرت در مسکو در ماه مارچ و همچنان حملات برنامه‌ ریزی شدهٔ شاخهٔ خراسان داعش علیه غیرنظامیان در آلمان و هالند که خنثا شدند، دال بر این است که توانایی و تمایل شاخهٔ خراسان داعش برای حملات در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، قابل توجه است."

گراهام و برت در نامه از رهبران سنا خواسته اند تا با در نظر داشت این نگرانی‌ها، تا پیش از ۱۸ اپریل سال جاری جلسه توجیهی محرم را در مورد تهدیدات فزاینده گروه های تروریستی افراطگرای اسلامی علیه اهداف امریکایی در داخل و خارج و همچنان در مورد توانایی‌های از راه دور و استراتیژی‌های ادارهٔ بایدن برای افغانستان، برگزار کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG