لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: حضور داعش در افغانستان بزرگ‌نمایی می‌شود


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

سخنگوی حکومت طالبان نگرانی‌ها در مورد توانایی شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) و حضور این گروه در افغانستان را بی‌اساس می‌خواند و می‌گوید که در مورد داعش کشورها بزرگنمایی می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد روز چهارشنبه سوم اپریل (۱۵ حمل) در گفتگو با رادیوی ملی افغانستان که از سوی طالبان مدیریت می‌شود، گفت که داعش پدیده‌ای نیست که در افغانستان مشکل ایجاد کند.

او گفت:‌ "تبلیغات بعضی از کشورها در این مورد [در مورد داعش] تلاش برای بزرگنمایی داعش است و یا کمپاین برای داعش است که ما این را رد می‌کنیم و حقیقت ندارد. داعش البته بوده ولی حالا کوبیده شده و از بین رفته است."

مجاهد در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که انستیتیوت صلح امریکا اخیراً داعش را مسوول حمله مرگبار روسیه خوانده و گفته است که پایگاه اصلی شاخه خراسان داعش، در افغانستان است. در حملۀ ۲۲ مارچ (سوم حمل) مسکو، ۱۴۳ نفر کشته شدند بیش از ۱۸۰ نفر زخم برداشتند.

انستیتیوت صلح امریکا روز دوشنبه اول اپریل گزارش داد که این حملۀ داعش بیانگر توانایی این گروه جهت "ضربه زدن به هر نقطه‌ای از جهان" است.

پیش از این مقامات ایالات متحده نیز از توانایی داعش هشدار داده بودند. کنت فرانک مک‌کنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حدود یک‌هفته قبل، از افزایش قدرت داعش هشدار داد و از حکومت امریکا خواست تا جلو توانمند شدن داعش و القاعده را در افغانستان بگیرد.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، نیز داعش را تهدیدی علیه امریکا و اروپا خوانده و افزایش تهدید این گروه را با خروج شتابزدۀ امریکا از افغانستان ربط داده است.

حدود دو ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل با نشر گزارشی در مورد افغانستان گفت که شاخۀ خراسان گروه داعش تهدیدی برای افغانستان و منطقه است.

ملل متحد در گزارش دیگری در ماه جون ۲۰۲۳ شاخهٔ خراسان داعش را بزرگترین تهدید تروریستی در افغانستان و آسیای مرکزی توصیف کرد و اعلام کرد که شمار جنگجویان داعش و اعضای خانواده‌های آنان در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش، این جنگجویان علاوه بر افغان‌ها، شامل شهروندان آذربایجان، ایران، روسیه، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و تعداد کمی از عرب هایی اند که از سوریه به افغانستان آمده اند.

در بیش از دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، شاخۀ خراسان گروه داعش با انجام حملات متعدد و مرگبار در افغانستان، عمده‌ترین تهدید برای حاکمیت طالبان بوده اند. هرچند طالبان همواره تهدید داعش را در افغانستان کم اهمیت جلوه داده اند.

کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان که با افغانستان هم‌مرز اند، نیز از افزایش و گسترش فعالیت‌ شاخه خراسان داعش و نفوذ آن به بیرون از مرزهای افغانستان، همواره ابراز نگرانی کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG