لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور امریکایی: پیش از آنکه دیر شود، اهداف داعش در افغانستان محکم کوبیده شود


لندسی گراهام، عضو جمهوریخواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده
لندسی گراهام، عضو جمهوریخواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ جمهوریخواه در کانگرس ایالات متحده خواستار حمله بر مواضع شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان شده است.

این سناتور امریکایی در پی حملۀ مرگبار داعش بر مسکو، پایتخت روسیه در یک پیام ایکس نگاشته است: "اهداف شاخه خراسان دولت اسلامی را در افغانستان باید محکم بکوبیم و پیش از آنکه دیر شود، عملیات آنان را مختل کنیم. پیش از آنکه بسیار دیر شده باشد، باید هم اکنون کنترول عملیاتی مرزی را بگیریم."

مهاجمان مسلح شاخۀ خراسان گروه داعش جمعۀ گذشته بر یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو حمله کردند که در این رویداد کم از کم ۱۳۹ نفر کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، نیز داعش را تهدیدی علیه امریکا و اروپا خوانده و افزایش تهدید این گروه را با خروج شتابزدۀ امریکا از افغانستان ربط داده است.

مک‌کال روز یکشنبه پنجم حمل در صحبت با شبکۀ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: "طوری‌که بدون ارزیابی توانایی‌های داعش و بدون توانایی نظارت اطلاعاتی، افغانستان را ترک کردیم، اشتباه جدی بود و ما را با خطر مواجه کرده است."

مقام‌های حکومت ایالات متحده هرچند در زمان خروج قوای امریکایی از افغانستان گفته بودند که توانایی کنترول فعالیت‌های دهشت افگنی را از راه دور دارند، اما در پی حملات اخیر داعش در منطقه به ویژه ایران و پاکستان از گسترش و افزایش تهدید این گروه خبر داده اند.

سه روز پیش از این اظهارات مک‌کال، فرانک مک‌کنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده از افزایش قدرت داعش هشدار داد و از حکومت امریکا خواست تا جلو توانمند شدن داعش و القاعده را در افغانستان بگیرد.

در بیش از دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، شاخۀ خراسان گروه داعش با انجام حملات متعدد و مرگبار در افغانستان، عمده‌ترین تهدید برای حاکمیت طالبان بوده اند. هرچند طالبان همواره تهدید داعش را در افغانستان کم اهمیت جلوه داده اند.

کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان که با افغانستان هم‌مرز اند، نیز از افزایش و گسترش فعالیت‌ شاخه خراسان داعش و نفوذ آن به بیرون از مرزهای افغانستان، همواره ابراز نگرانی کرده اند.

مقام‌های روسیه نیز ضمن ابراز نگرانی از گسترش نفوذ داعش در شمال افغانستان که با کشورهای آسیای مرکزی هم مرز است، خواستار مبارزۀ جمعی با آن شده اند.

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه چند هفته پیش گفته بود که قدرت شاخۀ خراسان داعش در افغانستان در یک سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. او گفت: "وضعیت در آسیای مرکزی همچنان پیچیده است و تهدید اصلی از افغانستان است."

همچنان وزیر دفاع روسیه گفته است که داعش به دنبال گسترش افکار افراطی در آسیای میانه و راه‌اندازی تحرکات تخریبی در امتداد مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی است.

حدود دو ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل با نشر گزارشی در مورد افغانستان گفت که شاخۀ خراسان گروه داعش تهدیدی برای افغانستان و منطقه است.

سال گذشته، گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته بود که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در مقایسه با گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

گروه

XS
SM
MD
LG