لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت علما؛ نخستین جشنوارهٔ آغاز فصل گردشگری در بامیان برگزار شد


نخستین جشنوارهٔ فرهنگی و هنری به استقبال آغاز فصل گردشگری روز جمعه ۲۸ می (هفتم جوزا‌) در ‌پارک ملی بند امیر برگزار شد.

برگزار کنندگان این برنامه، هدف راه اندازی این جشنواره را رونق صنعت گردشگری و فراهم کردن زمینهٔ شادی و لبخند بر لبان گردشگرانی عنوان می‌کنند که از جنگ و ناامنی در کشور خسته شده اند.

اسحاق موحدی، رییس اطلاعات وفرهنگ بامیان به صدای امریکا گفت: " امیدوار استیم که این برنامه را کلید زده باشیم و در هفته اول ماه جوزا همه ساله برگزار شود. بامیان ولایت باستانی است و مردم بامیان مردم فرهنگی اند، ما به همین خاطر برای یک آغاز برای همیشه این را استارت زدیم (آغاز کردیم)."

اجرای موسیقی وکنسرت توسط گروه‌‌های آوازخوانان زن، تیاتر، بازی‌های محلی و نمایشگاه‌صنایع دستی از گوشه‌های این برنامه بود.

جمال شیرزوی باشنده ولایت پکتیا در مورد این جشنواره گفت: "دراین جشنواره آمدیم. بسیار جشنواره خوب است. بسیار فضای خوب است و مردم خیلی خوش برخورد و مهمان نواز اند و خوب رویه می‌کنند."

از سوی هم زنان تجارت پیشه که انواع صنایع دستی و تولیدات محلی شان را درحاشیهٔ این جشنواره به نمایش گذاشته بودند گفتند که آنان فروشات خوبی داشتند.

بس ‌گل کریمی، مسوول کارگاه هنری صلصال گفت: "مشتری‌های ما از همه جا بود. بند امیر پارک ملی است و ما از ولایات دیگر امروز مشتری داشتیم. "

این در حالی است که شورای علمای بامیان با نشر بیانیهٔ با برگزاری این جشنواره مخالفت شدید نشان داد.

پیش از برگزاری این جشنواره، شماری از عالمان دین و شورای علمای شیعه در بامیان طی اعلامیهٔ این برنامه را "غناء مختلط" و "حرام" خوانده بودند.

اما ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که این نوع برنامه‌ها هیچگاه در مخالفت با دین اسلام و باورهای مذهبی نیست.

آقای موحدی افزود : " هیچگاهی، هیچ بخشی از برنامه‌های فرهنگی در مغایرت و مخالفت با دین مقدس اسلام نیست. "

بامیان از ولایات امن این کشور است که صنعت گردشگری پس از زراعت دومین منبع مهم عایداتی مردم محسوب می‌شود.

پارک ملی بند امیر، مجسمه‌های تخریب شدهٔ بودا و صدها آبدهٔ تاریخی و مناظر طبیعی این ولایت از مقاصد مهم گردشگری در افغانستان محسوب می‌شود.

اما گسترش جنگ و نا امنی در مسیرهای مواصلاتی بامیان مانع بزرگ بر رشد صنعت گردشگری در بامیان محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG